با سمه تعالی
احتراماً به استحضار معلمین گرامی می رساند در سال تحصیلی : 92-91 از طرف معاونت آموزش ابتدایی وزارت متبوع، درس پژوهی به عنوان یک رویکرد جدید در ارائه فرآیندهای تدریس ( جشنواره الگوهای برتر تدریس ) مد نظر قرار گرفته است که شیوه نامه اجرایی درس پژوهی به کلیه مناطق وشهرستان ها ارسال گردیده است . و در راستا ی لزوم آگاهی بیشتر معلمان گرامی نمونه ای از نحوه ی نگارش گزارش کتبی درس پژوهی ارائه می گردد .لازم به ذکر است که نمونه فوق تنها برای آشنایی اولیه همکاران گرامی ارائه گردیده است و نمونه ی جامع و کاملی نمی باشد . از اینرو همکاران گرامی با عنایت به مباحث مطرح شده در شیوه نامه ارسالی و شرکت در کارگاه های آموزشی مناطق وشهرستان ها و ارتباط با همکارانی که در سال د ر کارگاه یک روزه درس پژوهی شرکت نمودهاند نسبت به تهیه یک گزارش کتبی جامع و کامل اقدام نمایند.
اقدام پژوهی و کاربردهای آن
با توجه به اینکه روش تحقیق «اقدام پژوهى»1 در سطح جهان و به ویژه در محافل علمى ایران، شیوه اى جدید است، لازم به نظر مى رسد که این شیوه پژوهشى از لحاظ پیشینه، تعریف، مراحل، اهداف و سایر جنبه ها مورد بررسى قرار گیرد تا پژوهشگران در موارد مقتضى از این روش تحقیق به نحو مناسب استفاده کنند.
تعریف , مقدمه و توضیح درس پژوهی و نحوه ی اجرای مراحل درس پژوهی در مدرسه
جهت مطالعه و دانلود طرح درس ،گزارش و پاورپوینت های مربوط به ادامه مطلب مراجعه کنید
مقدمه :
رویکردی برای توسعه دانش حرفه ای معلمان که از مدارس ابتدایی ژاپن مطرح و توسعه یافت . معلمان با حضور در گروههای کوچک با تشریک مساعی و با شرکت در جلسات هم اندیشی پیرامون اهداف و محتوای دروس ، به یک برنامه مقدماتی برای تدریس دست می یابند .