آتش سوزی در مدرسه انقلاب اسلامی شین آباد حادثه ای بود که باعث جریحه دار شدن احساسات مردم کشورمان شد اما حادثه روی داده نه اولین حادثه از این نوع بوده و با توجه به رویه موجود آخرین حادثه نیز نخواهد بود، آتشسوزی در مدارس ایران سابقهای چند ساله دارد و تاکنون منجر به مرگ دهها دانشآموز و معلم و سوختگی بیش از ۵۰ دانشآموز از سال ۱۳۷۶ تاکنون شده است. اما متاسفانه از بعد حقوقی کمتر بدان توجه شده و بیشتر به سمت و سوی سیاسی کشیده شده است. اما در این مقاله هدف این می باشد که با دوری گزینی از حواشی و جنجالها صرفا از لحاظ حقوقی به بررسی نظام مسولیت مدنی ومسولیت اشخاص حقیقی و حقوقی موجود در حادثه با تکیه بر قوانین مدونه می پردازیم.
«علی اکبر اولیا» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصای ایرنا ،درباره علت تاخیر در اجرای مصوبه هیات وزیران از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور ، اظهار داشت : این مصوبه مربوط به همه دستگاه های اجرایی نیست و فقط شامل دستگاه های است که تاکنون از افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برخورد نشده اند.
احمد عابدینی معاون شورای عالی آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد قانونی بودن فعالیت کلاسهای تابستانی در مدارس دولتی عنوان کرد: برگزاری کلاسهای تابستانی برای دانش آموزان طی تعطیلات تابستانی در مدارس دولتی قانونی بوده و صدور مجوز برای این مساله انجام شده است.
وی ادامه داد: این کلاسها در ایام تعطیلات تابستانی و بعد از ظهرها در طول سال تحصیلی برگزار شده که در قبال فعالیتهای ارائه شده برای در این کلاسها شهریهای نیز دریافت میشود.
عابدینی گفت: برای مدارس دولتی فقط مجوز برگزاری کلاسها وجود دارد و شیوه نامهای برای چگونگی فعالیت یا شهریه آن نداریم، ولی متناسب با شورای مدرسه زمان و چگونگی برگزاری کلاسها تعیین میشود.
معاون شورای عالی آموزش و پرورش یادآور شد: به دلیل آنکه کلاسهای فوق برنامه در مدارس دولتی اختیاری است و متناسب با اقتضائات منطقه و دانش آموزان درنظر گرفته میشود بنابراین روی این مساله تاکید نداریم.
نورعلی عباسپور در گفتوگو با ایسنا، درباره روند ساماندهی سرویس مدارس در سال تحصیلی آینده اظهار کرد: ساماندهی سرویس مدارس در حال پیگیری است. در راستای ساماندهی سرویس مدارس کارگروهی تحت عنوان کارگروه ماده ۱۹ وجود دارد که پلیس راهور، وزارت کشور و آموزش و پرورش عضو آن هستند.
طبق ماده 6 آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دوره ابتدایی ، دانشآموزی که در خردادماه شرایط ارتقا به پایة بالاتر را کسب نکند، یعنی در درسی یا دروسی «نیاز به تلاش و آموزش بیشتر» کسب نماید تا 15 شهریور فرصت دارد با شرکت در کلاسهای جبرانی و یا انجام فعالیتهای پیشنهادی معلم یا مربی در قالب پروژه نسبت به جبران ضعفهای خود در درس یا درسهای مربوط اقدام نماید. معلم یا مربی با بررسی عملکرد دانشآموز در کلاسهای جبرانی یا فعالیتهای انجام شده توسط وی و یا انجام آزمون (آزمونهای مناسب عملکردی) نتیجه ارزشیابی وی را اعلام مینماید.
👀 ☘️نکته مهم در این ماده تا 15 شهریور » است .این بدین معنی است که هر زمان دانش آموز به سطحی که نشاندهنده دستیابی به هدف ماده درسی با نقایصی کمتر از آنکه مانع یادگیریهای موفقیتآمیز بعدی و بهکارگیری آموختهها در موقعیتهای مشابه باشد، معلم می تواند گزارش پیشرفت تحصیلی را برای دانش آموز تکمیل نماید . سقف این فرصت « تا 15 شهریور » است .
در خصوص نگارش جدید و نحوه استفاده از ماده ۷ ایین نامه ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی(تکماده) موارد ذیل جهت آگاهی به اطلاع رسانده می شود.
پمدیرکل امور اداری وزارت آموزش و پرورش، ماجرای افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان حقوق معلمان در سال ۱۳۹۶ را تشریح کرد.