پایگاه خبری ؛علمی؛ فرهنگی آذرنیوز

اخبار و مطالب متنوع و جالب - مطالب علمی و آموزشی

پایگاه خبری ؛علمی؛ فرهنگی آذرنیوز

اخبار و مطالب متنوع و جالب - مطالب علمی و آموزشی

پایگاه خبری ؛علمی؛ فرهنگی آذرنیوز
پیغام مدیر : ورود شما را به این وبلاگ خوش آمد عرض می کنم . امیدوارم مطالب این وبلاگ مورد استفاده ی شما قرار گیرد . نقطه نظرات خود را برای بهبود وبلاگ مطرح نمایید . جهت اطلاعات بیشتر در مورد وبلاگ می توانید موضوعات مطالب یا همان آرشیو موضوعی را ببینید.

ضمنا در مورد درستی اخبار خودتان قضاوت فرمایید/لطفا به منابع ومصادر خبر دقت فرمایید.
متشکرم
آدرس قبلی در بلاگفا :
www.azar-news.blogfa.com
یا حق
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سه شنبه, ۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ۰۸:۰۴ ب.ظ

درمان با تزریق prp

از عوامل شایع ایجاد درد در افراد بالاتر از چهل سال است. آرتروز مفصل زانو، شایعترین بیماری تخریبی ازمیان مفاصل بدن می‌باشد.میزان ابتلا در خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است. آرتروز یک بیماری تخریبی و پیشرونده در مفصل است. از این بیماری به نام‌ استئوآرتریت نیز یاد می کنند. علاوه بر سن، علل ژنتیکی، نوع شغل و حرفه، چاقی، عوامل هورمونی و نژاد نیز می‌تواند در بروز این بیماری دخیل باشند. مهمترین مشخصه آرتروز، تخریب تدریجی غضروف مفصلی است. بعضی از جراحان ارتوپدی با اشاره به اثر ترمیمی هورمون‌هایی که از پلاکت ترشح می‌شود گفتند ما تا به حال از این موضوع اطلاع نداشتیم و استفاده نمی‌کردیم ولی در بیمارانی که ناراحتی مفصلی و ساییدگی غضروف داشتند با تزریق پلاکت خون خود فرد در آن ناحیه به نتایج خوبی رسیدیم.

علت

علت آن هنوز کاملاً روشن نیست ولی آنچه کاملاً واضح و روشن است آن است که بعضی از عوامل در شدت بخشیدن و پیشرفت  این بیماری موٌثر هستند .مبتلایان به آرتروز زانو حتماً باید به این نکات توجه کامل نمایند:

۱- چاقی و هرگونه اضافه وزن مسلماً باعث پیشرفت و شدت یافتن آرتروز  زانو میشود.  بنابراین این افراد مبتلا لازم است وزن خود را تا  حد طبیعی کاهش دهند.

۲-از  راه رفتن زیاد خود داری نمایید.

۳- بالا و پایین رفتن مکرر از پلّه ها و یا هر نوع سر بالایی  باعث شدّت یافتن آرتروز زانو می شود از آن پرهیز نمایید.

۴- کسانی که آرتروز آن ها شدید بوده و خم شدن زانو هایشان سخت و دردناک میباشد لازم است از توالت طبی و یا فرنگی استفاده کنند.

۵- از نشستن در حالت دو زانو و یا چهار زانو بخصوص برای مدّت طولانی پرهیز نمائید.

۶- حرکات ورزشی و نرمشی مناسب که توسط فیزیوتراپ توضیح داده می شود را انجام دهید.

درمان

۱- درمان دارویی:

امروزه درمان دارویی آرتروز جنبه تسکینی دارد و داروها سبب پیشگیری یا به تاخیر افتادن تخریب غضروف و … نمی‌شوند.

۲- فیزیوتراپی و ورزش:

در بیماران باید برنامه ورزشی در جهت حفظ دامنه حرکت مفصل ، تقویت عضلات دور مفصل و بهبود وضعیت فیزیکی طراحی گردد.

۳- تزریق داخل مفصلی:

سابقا درمان با کورتون تزریقی به داخل مفصل بسیار رایج بود، اما به دلیل عوارض زیاد کورتون از ماده ای بنام هیالورونیک اسید استفاده شد که اثری شبیه به روغن کاری مفصل را داشت که در موارد پیشرفته خیلی موثر نبود.

۴- سلول درمانی (PRP):

هم اکنون با پیشرفت علم وتکنولوژی سلول درمانی یک راه کار بسیار عالی و معجزه گر در درمان آرتروز زانو میباشد . در آرتروزهای خفیف تا متوسط نتیجه  سلول درمانی فوق العاده و درمانی کامل بوده و برای سالها بیمار از درد راحت میشود، حتی در آرتروزهای پیشرفته که کاندید تعویض مفصل میباشند نیز سلول درمانی اثرات تسکینی بسیار فوق العاده ای دارد و ۵۰ تا ۸۰ درصد از درد بیمار به مدت یکسال کاهش پیدا میکند.

نتایج

پاسخ به درمان پی آر پی (PRP) از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است و بستگی به درجه ی آسیب دیدگی دارد. بیشتر بیماران به ۱-۳ جلسه درمان در هر نقطه بدن پاسخ خوبی می دهند، فواصل بین جلسات ۴-۶ هفته در نظر گرفته می شود. بر خلاف تزریق کورتون، هیچ محدودیتی واقعی برای تعداد جلسات درمانی پی آر پی وجود ندارد چون پس از هرجلسه درمان، بازسازی بافت روی می دهد. خطرات و عوارض جانبی درمان پی آر پی بسیار ناچیز است و با تکرار درمان افزایش نمی یابد. پی آر پی در واقع دارای اثر ضد باکتریایی است، بنابراین خطر عفونت به حداقل می رسد. چون پی آر پی از خون خود فرد مشتق شده است، خطر انتقال بیماری وجود ندارد.

درمان پی آر پی ، باعث ایجاد ترمیم بافتی و بازسازی تاندون ها و رباط ها را از طریق تحریک فاکتورهای رشد و دیگر اجزای درمانی خون می شود. این امر مستلزم گذشت زمانی معمولا ۴-۶ هفته ای است. انجام برخی از کارهای توانبخشی ممکن است لازم باشد. پیگیری منظم از طریق ویزیت پزشک درمانگر شما، در تعیین زمانی که شما می توانید فعالیت های فیزیکی عادی را از سر بگیرید کمک می کند.

تنها پس از یک معاینه جزئی می توان این را به طور قطعی مشخص کرد، اما در صورتی که شما دچار یک آسیب تاندونی یا رباطی هستید که به نظر نمی رسد به درمان های سنتی پاسخی بدهد، پی آر پی ممکن است یک گزینه برای درمان شما باشد. اگر شما بعد از عمل جراحی و یا آرتروسکوپی، همچنان دچار درد شانه یا زانو هستید، ممکن است بیمار ایده آلی برای درمان پی آر پی باشید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۱/۲۶
طاهر آذری

آرتروز زانو

پزشکی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">