پایگاه خبری ؛علمی؛ فرهنگی آذرنیوز

اخبار و مطالب متنوع و جالب - مطالب علمی و آموزشی

پایگاه خبری ؛علمی؛ فرهنگی آذرنیوز

اخبار و مطالب متنوع و جالب - مطالب علمی و آموزشی

پایگاه خبری ؛علمی؛ فرهنگی آذرنیوز
پیغام مدیر : ورود شما را به این وبلاگ خوش آمد عرض می کنم . امیدوارم مطالب این وبلاگ مورد استفاده ی شما قرار گیرد . نقطه نظرات خود را برای بهبود وبلاگ مطرح نمایید . جهت اطلاعات بیشتر در مورد وبلاگ می توانید موضوعات مطالب یا همان آرشیو موضوعی را ببینید.

ضمنا در مورد درستی اخبار خودتان قضاوت فرمایید/لطفا به منابع ومصادر خبر دقت فرمایید.
متشکرم
آدرس قبلی در بلاگفا :
www.azar-news.blogfa.com
یا حق
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

آیین نامه اداری استخدامی و تشکیلاتی کارمندان غیر هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور (ویرایش نهایی- اردیبهشت 1391)


آئین نامه اداری ، استخدامی و تشکیلاتی کارکنان غیر هیات علمی

دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی وابسته به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی


فهرست

                                                                ‫فصل اول : تعاریف


              ‫فصل دوم: راهبردها و فناوری انجام وظایف موسسه


                       ‫فصل سوم : فناوری اطلاعات و خدمات اداری


‫فصل چهارم :  ورود به خدمت


‫فصل پنجم : استخدام


‫فصل ششم : انتصابات


‫فصل هفتم : توانمندسازی  کارمندان


‫فصل هشتم: حقوق و مزایا


                                     ‫فصل نهم : نظارت و ارزیابی عملکرد


                                    ‫فصل دهم: حقوق و تکالیف کارمندان


                          ‫فصل یازدهم : بازنشستگی و تأمین اجتماعی


‫فصل دوازدهم:  مقررات مختلف

 

 

  فصل اول : تعاریف

ماده١. در اجرای بند ب ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اداری و استخدامی کارمندان غیر هیأت علمی دانشگاه/ دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی/ موسسه آموزشی پژوهشی که از این پس به اختصار "موسسه" نامیده می‌شود، برابر مفاد این آیین‌نامه می‌باشد.

ماده 2. کارمند: فردی است که براساس ضوابط و مقررات مربوط، به موجب حکم و یا قرارداد مقام صلاحیت‌دار در موسسه به خدمت پذیرفته ‌شود.

ماده 3. استخدام: عبارت است از به کارگیری شخص حقیقی به صورت رسمی یا پیمانی یا قراردادی طبق ضوابط و مقررات مندرج در این آیین‌نامه بمنظور خدمت در موسسه.

ماده 4. حکم سازمانی: عبارت است از دستور کتبی مقامات صلاحیت‌دار موسسه که با رعایت مفاد این آیین‌نامه به منظور استخدام اشخاص حقیقی صادر شده باشد.

ماده 5. سابقه خدمت دولتی: عبارت است از مدت خدمت در وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی که در حالت اشتغال به صورت تمام وقت انجام شده و کسور مربوط را پرداخت نموده یا می‌نماید و مدت خدمت نیمه وقت بانوان به استناد قانون نیمه وقت بانوان مصوب سال 1362 و اصلاحات بعدی آن و تبصره 1 ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری(مشروط به اینکه در ایام نیمه وقت و پاره وقت کسور بازنشستگی به صورت کامل پرداخت شده باشد) و مدت خدمت نظام وظیفه و خدمت مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان به عنوان سابقه خدمت محسوب می‌شود. ایام مربوط به مرخصی استحقاقی و استعلاجی مشمولین این ماده و سوابق خدمت غیر دولتی که به موجب قوانین خاص، خدمت دولتی محسوب شده است، بعنوان خدمت دولتی لحاظ می‌شود.

ماده 6. ارتقاء: تخصیص پست سازمانی یا سطح شغلی بالاتر به کارمند بر اساس ضوابط طرح طبقه‌بندی مشاغل و ارزشیابی مشاغل.

ماده 7. انتصاب: به کار گماردن کارمند در پست سازمانی براساس شرایط احراز، لیاقت، شایستگی و ضوابط پیشنهادی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع مصوب هیأت امناء.

ماده 8. انتقال: عبارت است از جابجایی محل خدمت کارمند با صدور حکم رسمی به واحدهای تحت پوشش موسسه یا به منظور اشتغال در سایر موسسه‌ها و واحدهای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سایر دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی با حفظ سوابق خدمت.

ماده 9. مأموریت: عبارت است از:

الف) محول شدن وظیفه موقت به کارمند، غیر از وظیفه اصلی که در پست سازمانی خود دارد،

ب) اعزام کارمند به طور موقت به واحدهای تحت پوشش موسسه یا سایر موسسه‌ها و واحدهای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارتخانه‌ها و موسسات عمومی غیر دولتی،

ج) اعزام کارمند برای طی دوره آموزشی یا کارآموزی در داخل یا خارج از کشور برابر مفاد این آیین‌نامه.

ماده 10. تعلیق: ناظر بر وضعیت کارمندی است که طبق حکم مقامات صلاحیت‌دار تا تعیین تکلیف وی، به موجب احکام دادگاه و یا آراء مراجع قانونی ذی‌صلاح  به طور موقت از ادامه خدمت در موسسه محروم شده باشد.

ماده 11. استعفاء: عبارت است از ارائه درخواست معافیت از ادامه خدمت درموسسه توسط کارمند.

ماده 12. غیبت موجه: عبارت از آن است که کارمند به عللی خارج از حدود قدرت و اختیار خود نتوانسته‌ در محل خدمت حاضر شود و موجه بودن عذر او برای موسسه محرز شده باشد.

ماده 13. غیبت غیر موجه: عبارت از آن است که کارمند بدون مجوز یا ارایه عذر موجه در محل خدمت حاضر نشود.

ماده 14. اخراج: عبارت از آن است که کارمند در اجرای احکام هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری یا آراء قانونی مراجع ذی‌صلاح به خدمت وی در موسسه به طور دائم خاتمه داده ‌شود.

ماده 15. مرخصی استعلاجی: عبارت از آن است که کارمند در صورت ابتلاء به بیماری یا زایمان که مانع از انجام خدمت وی باشد، از مرخصی استعلاجی استفاده کند.

ماده 16. بازنشستگی: عبارت از آن است که کارمند طبق ضوابط و مقررات قانونی و به موجب حکم رسمی به افتخار بازنشستگی نائل شده و از مستمری بازنشستگی استفاده کند.

ماده 17. از کارافتادگی: عبارت از آن است که کارمند بنا به تشخیص پزشک معالج و تأیید کمیسیون پزشکی، توانایی کارکردن را از دست داده و طبق مقررات از کارافتاده شده است و از مستمری ازکارافتادگی استفاده می‌کند.

ماده 18. انفصال دائم: عبارت از آن است که کارمند به موجب احکام دادگاه یا آراء قانونی مراجع ذی‌صلاح از خدمت در موسسه یا دستگاه‌های دولتی محروم ‌شود.

ماده 19. انفصال موقت: عبارت از آن است که کارمند موسسه به موجب احکام دادگاه یا آراء قانونی مراجع ذی‌صلاح و برای مدت معین از اشتغال در موسسه محروم ‌شود.

ماده 20. آماده به خدمت: عبارت از آن است که کارمند طبق مفاد این آیین‌نامه در انتظار تعیین تکلیف یا ارجاع شغل ‌باشد.

ماده 21. بازخریدی: عبارت از آن است که رابطه استخدامی کارمند با موسسه قطع و سوابق خدمت دولتی آنان بازخرید شود.

فصل دوم : راهبردها و فناوری انجام وظایف موسسه

ماده 22. موسسه مجاز است امور تصدی‌های خود را با رعایت اصول بیست و نهم و سی‌ام  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در قالب دستورالعمل مصوب به بخش تعاونی، خصوصی(حقیقی و حقوقی)، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی تعیین صلاحیت شده از سوی مراجع قانونی و ذی‌ربط ، براساس دستورالعمل پیشنهادی کارگروه کاهش تصدی ستاد وزارت متبوع و تصویب هیات امناء  واگذار نماید.

تبصره. خرید خدمات نیروی انسانی به صورت ساعتی و پاره وقت در مشاغل مورد نیاز موسسه در قالب دستورالعملی خواهد بود که از سوی هیأت امناء تصویب می‌شود.

ماده 23. نیروی انسانی بخش‌های غیردولتی که بر اساس مفاد این آیین‌نامه، تمام و یا قسمتی از وظایف و تصدی امور موسسه را عهده‌دار می گردند، تحت پوشش کارفرمای غیر دولتی هستند و موسسه هیچ‌گونه تعهد و یا مسئولیتی در قبال این افراد ندارد. کارفرمایان این افراد موظفند با آنان مطابق قانون کار و تأمین اجتماعی و سایر قوانین و مقررات مربوط رفتار نمایند و پاسخگوی مقامات و یا مراجع ذی‌صلاح در این رابطه خواهند بود. موسسه در صورت تخلف کارفرمای بخش غیردولتی در احقاق حقوق این افراد، از محل مطالبات و ضمانت‌نامه دریافت شده، مطالبات آنان را پرداخت می‌نماید.

ماده 24. موسسه مجاز است به ‌منظور ارتقاء مستمر در کیفیت و کمیت ارایه خدمات، از خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های توسعه و مدیریت سرمایه‌های انسانی و فن‌آوری‌های نوین اداری و پشتیبانی استفاده نماید. بدین منظور می تواند با اشخاص حقیقی، حقوقی و یا مراکز آموزشی، پژوهشی اعم از دولتی و غیر دولتی واجد شرایط، با رعایت مقررات این آیین‌نامه، قرارداد منعقد نماید.

ماده 25. موسسه مکلف است به ‌منظور ایجاد انگیزه و افزایش کارآیی و بهره‌مندی از فکر، اندیشه و خلاقیت کارمندان خود، سازوکار مناسب برای جلب مشارکت کارمندان و دریافت پیشنهادها و اثرگذاری آن در تصمیم‌گیری‌ها را فراهم آورد. نظام پیشنهادها و نحوه پرداخت پاداش براساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی شورای تحول اداری وزارت متبوع ابلاغ می گردد.

ماده 26. با کارمند رسمی موسسه که وظایف وی در اجرای ماده 22 این آیین‌نامه به بخش غیردولتی واگذار شده است،  به یکی از روش‌های ذیل عمل خواهد شد:

الف) انتقال به سایر واحدهای موسسه یا سایر موسسات و یا دستگاه اجرایی دیگر،

ب) بازخرید سنوات خدمت،

ج) موافقت با مرخصی بدون حقوق برای مدت سه تا پنج سال،

د) انتقال به بخش غیردولتی که مجری وظایف و فعالیت‌های واگذار شده می‌باشد. در صورت تمایل کارمندان به تغییر صندوق بازنشستگی هزینه جابه‌جایی تغییر صندوق ذی‌ربط با حفظ سوابق مربوط از محل اعتبارات تأمین شده توسط موسسه پرداخت می‌شود،

ﻫ) انجام وظیفه در بخش غیردولتی به شکل مأمور که حقوق و مزایای وی را نیزبخش غیردولتی پرداخت می‌کند،

و) آماده به خدمت،

ز) موافقت با درخواست کارمند حسب مورد براساس ماده 30 قانون برنامه پنجم توسعه،

ح) موافقت با بازنشستگی در صورت تحقق شرایط.

تبصره. کارمند می‌تواند سه مورد از موارد هشتگانه فوق را به ترتیب اولویت انتخاب و به موسسه اعلام نماید. موسسه ‌با توجه به اولویت تعیین شده از سوی کارمند یکی از روش‌ها را انتخاب و اقدام می‌نماید.

ماده 27. در راستای اجرای ماده 22 ، موسسه آن‌دسته از وظایفی را که قابل واگذاری به بخش غیردولتی است، احصاء و نسبت به واگذاری آنها اقدام می‌نماید.

 فصل سوم : فناوری اطلاعات و خدمات اداری

 ماده 28. موسسه با ایجاد بسترهای لازم، فرآیندهای مورد عمل و روش‌های انجام کار خود را با هدف افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و کارآمدی فعالیت‌ها نظیر سرعت‌، دقت‌، هزینه‌، کیفیت‌، سلامت و صحت امور و تأمین رضایت و کرامت مردم با استفاده بهینه از فن‌آوری اطلاعات و براساس دستورالعملی که از سوی هیأت رییسه تصویب می‌شود، تهیه و به ‌مورد اجراء می‌گذارد و این روش‌ها را حداقل هر سه سال یک‌بار مورد بازبینی و اصلاح قرار می‌دهد.

ماده 29. موسسه با هدف بهبود کیفیت و کمیت خدمات به مردم و با رعایت دستورالعمل‌های ذی‌ربط اقدامات زیر را به‌ترتیب انجام می‌دهد:

1) اطلاع رسانی الکترونیکی درخصوص شیوه ارایه خدمات همراه با زمان‌بندی انجام آن و مدارکی که متقاضی باید ارایه نماید،

2) ارایه فرم‌های مورد نیاز جهت انجام خدمات از طریق ابزار و رسانه‌های الکترونیکی‌،

3) ارایه خدمات به شهروندان به‌صورت الکترونیکی و حذف لزوم مراجعه حضوری مردم به موسسه برای دریافت خدمت‌ در موارد ممکن.

تبصره. ارایه این دسته از خدمات از طریق دفاتر پستی و یا پیشخوان‌های خدمات دولت از طریق بخش دولتی و غیر دولتی نیز مجاز است.

فصل چهارم : ورود به خدمت

ماده 30. موسسه ملزم است برنامه‌ریزی نیروی انسانی خود را متناسب با برنامه‌های پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و شاخص‌های استاندارد ابلاغی از سوی اداره کل منابع انسانی و پشتیبانی و مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت متبوع، به تفکیک هر سال بر مبنای تعداد نیروهای خروجی، واحدهای جدیدالتاسیس، بخش‌ها، واحدهای توسعه یافته و ... تدوین و تنظیم و در سال اول هر برنامه توسعه جهت تصویب در هیأت امناء مطرح می‌نماید.

تبصره. استفاده از هرگونه مجوز استخدام رسمی و پیمانی مستلزم وجود پست یا ردیف خالی سازمانی  در قالب تشکیلات مصوب موسسه است.

ماده 31. مجوز‌های استخدام سالیانه پیمانی و یا تبدیل وضع نیروهای قراردادی شاغل به پیمانی و یا قراردادی صرفاً توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه در قالب تبصره‌های ذیل تعیین و ابلاغ می‌شود.

تبصره 1. سهمیه استخدامی برای تأمین جایگزین نیروهای خروجی پیمانی یا قراردادی(بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت، بازخرید خدمت، اخراج و استعفاء) با نظر اداره کل منابع انسانی و پشتیبانی  و ابلاغ معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه تعیین می‌شود.

تبصره 2. مجوزهای استخدامی مربوط به ایجاد، توسعه و تغییر در واحدهای تابعه موسسه که در چارچوب طرح سطح‌بندی بیمارستان‌ها، طرح گسترش شبکه‌های بهداشتی و درمانی و دبیرخانه شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی که  با اخذ مجوز از وزارتخانه یا با مصوبه هیأت وزیران انجام پذیرفته است، برابر با استانداردهای موجود اداره کل منابع انسانی و پشتیبانی توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع  تعیین و ابلاغ خواهد شد.

تبصره3. موسسه موظف است پس از اخذ مجوز ایجاد، توسعه یا تغییر واحدهای بهداشتی و درمانی همزمان با مهیا نمودن فضای فیزیکی و تجهیزات و ملزومات پزشکی در مورد تأمین بودجه مورد نیاز و تصویب تشکیلات و مجوزهای استخدامی اقدامات و پیگیری‌های لازم را از مبادی ذیربط به‌عمل آورده، به گونه‌ای که در آغاز فعالیت واحدهای مذکور، کلیه مراحل اداری، استخدامی و تشکیلاتی انجام شده باشد.

تبصره 4. موسسه مجاز است در صورت نیاز حداکثر تا پنج درصد از مجوزهای استخدامی ابلاغی از سوی وزارتخانه را بدون الزام به رعایت فضای رقابتی و انتشار آگهی و صرفاً با تشخیص و مسئولیت شخصی رئیس موسسه و با رعایت شرایط احراز طبقه بندی مشاغل، به جذب نیرو از بین دارندگان مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر با احراز صلاحیت عمومی بر اساس قانون گزینش اختصاص دهد.

تبصره 5. موسسه در صورت عدم تأمین مجوز استخدام پیمانی از سوی وزارتخانه و حسب ضرورت برای رفع نیازهای موقت خود به نیروی انسانی مجاز است نسبت به به‌کارگیری نیروهای قراردادی اقدام نماید. بدین منظور در سال مربوط (حداکثر دوبار در سال) بر اساس نظریه کمیته‌ای متشکل از معاون توسعه مدیریت و منابع موسسه و مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی وزارتخانه نسبت به بررسی نیاز و تعیین تعداد و ترکیب رشته‌های شغلی مورد نیاز مبادرت می‌نماید. مصوبات این کمیته با ابلاغ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه قابلیت اجرایی خواهد داشت و بدین ترتیب موسسه می‌تواند با رعایت ماده 33 این آیین‌نامه برابر دستورالعملی که به تصویب هیأت امناء می‌رسد، نسبت به به‌کارگیری نیروی قراردادی مصوب به صورت کار معین با رعایت شرایط احراز طبقه‌بندی مشاغل اقدام نماید.

تبصره 6. موسسه مجاز است صرفاً در صورت تشخیص و نیاز،  نیروهای مورد نیاز طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی را در قالب بسته‌های سیاستی مورد تأیید معاونت بهداشت وزارت متبوع، بدون برگزاری آمون و صرفاً با انجام مصاحبه و احراز صلاحیت عمومی و انجام گزینش، به صورت قراردادی به خدمت بپذیرد.                                             

تبصره 7. هر گونه به‌کارگیری نیروی قراردادی منوط به تأمین اعتبار از سوی موسسه است.

ماده 32. موسسه مجاز است در سقف اعتبارات و برابر استانداردهای موجود برای رفع نیازهای نیروی انسانی فعالیت‌های خدمات عمومی مشتمل بر مشاغل نظافت‌چی، پیش‌خدمت، آبدارچی، نامه‌رسان، تلفن‌چی و رانندگان اتومبیل‌های صرفاً دولتی، آشپز، متصدیان توزیع غذا و متصدی تأسیسات (مکانیسین و تکنیسین تأسیسات) با اشخاص حقیقی برابر ضوابط این آئین‌نامه، قرارداد منعقد نماید.

تبصره1. این مشاغل به‌عنوان مشاغل کارگری تلقی شده و کارکنان مربوط، مشمول قانون کار می‌باشند.

تبصره 2. کارکنان مورد نظر از نظر بیمه و بازنشستگی پس از عقد قرارداد با موسسه تابع قانون تأمین اجتماعی می‌باشند.

تبصره 3. به کارگیری هر گونه نیروی مشمول مفاد این ماده در خصوص واحدهای ایجادی و یا توسعه‌ای تحت پوشش موسسه در مشاغل خدمات عمومی، مستلزم برآورد تعداد نفرات مورد نیاز برابر استانداردهای ابلاغی اداره کل منابع انسانی و پشتیبانی وزارتخانه با رعایت ماده 33 این آیین‌نامه و تأمین اعتبار توسط موسسه و توسط کمیته موضوع تبصره 5 ماده 31 می‌باشد.

تبصره4. موسسه مجاز است در سقف تعداد نیروهای خروجی دائم سالیانه (بازنشستگی، فوت، اخراج، استعفاء، از کارافتادگی کلی) از مشاغل مورد نظر این ماده، راساً نسبت به به‌کارگیری نیروی انسانی جدید جایگزین با رعایت ماده 33 این آیین‌نامه و شرایط احراز هر شغل اقدام نماید. در صورت خروج موقت نیروهای مورد نظر به‌دلایلی نظیر مرخصی استحقاقی، استعلاجی، انفصال موقت، بدون حقوق، انتقال و ماموریت موقت، به‌کارگیری نیروی جدید مجاز نمی‌باشد.

ماده 33. استخدام نیروی انسانی مورد نیاز موسسه به صورت پیمانی یا قراردادی، در فضای رقابتی و با رعایت عدالت استخدامی، شایسته گزینی و سنجش توانمندی‌های عمومی و تخصصی از طریق آزمون یا مسابقه عمومی، تخصصی، مصاحبه و یا ترکیبی از آنها براساس دستورالعملی که از سوی هیأت امناء موسسه تصویب می‌شود و با احراز صلاحیت‌های عمومی براساس قانون تسری گزینش معلمان و کارمندان آموزش و پرورش به کارمندان سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی مصوب 9/2/1375 مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

تبصره. شماره ملی هر کارمند موسسه، به عنوان شماره مستخدم وی تلقی می‌شود و سایر کارمندانی که از قبل شماره مستخدم داشته‌اند، همچنان همان شماره‌ها معتبرخواهد بود.

ماده 34. شرایط عمومی استخدام در موسسه:

الف) داشتن حداقل سن بیست سال تمام ‌و حداکثر چهل سال و برای دارندگان مدرک تحصیلی  دکتری و بالاتر چهل و پنج سال،

ب) داشتن تابعیت ایران‌،

ج) انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی دائم برای مردان‌،

د) عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر و روانگردان،

ﻫ) نداشتن سابقه محکومیت جزایی مؤثر،

و) دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی معتبر،

ز) داشتن سلامت جسمانی، روانی و توانایی انجام کاری‌که برای آن استخدام می‌شوند بر اساس دستورالعمل مصوب از سوی هیأت امناء موسسه،

ح) اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،

ط) التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

تبصره 1. به‌کارگیری موقت اتباع خارجی حسب قوانین و مقررات خاص خود صورت می‌گیرد و حقوق و مزایای آنان براساس مفاد این آیین‌نامه تعیین و برقرار خواهد شد.

تبصره 2. مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان، قانون کار و اعضای هیأت علمی تابع قوانین و مقررات خاص خود می‌باشند. حقوق و مزایا و امور رفاهی مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان (مرخصی‌های استحقاقی، استعلاجی، بدون حقوق، پاداش، کمک‌های غیر نقدی و بیمه عمر، درمان و حادثه و سایر مزایا) تابع مقررات این آیین‌نامه خواهد بود.

تبصره 3. موسسه موظف است قوانین مربوط به استخدام ایثارگران را رعایت نماید.

تبصره 4. مدت سابقه خدمت تمام وقت دولتی حداکثر به میزان پنج سال به سقف سنی بند الف اضافه می‌شود.

تبصره 5. استخدام بهیار با مدرک تحصیلی دیپلم بهیاری و حداقل 18 سال سن مجاز می‌باشد و ضوابط استخدام در سایر مشاغل با مدرک تحصیلی دیپلم از سوی وزارتخانه ابلاغ می‌شود.

تبصره6. پذیرش و استخدام بهورز با مدرک تحصیلی دیپلم و یا  فوق دیپلم برابر دستورالعملی خواهد بود که به تصویب هیأت امناء می‌رسد.

فصل پنجم : استخدام

ماده 35. رابطه استخدامی در موسسه به سه شکل است:

الف) استخدام رسمی،

ب) استخدام پیمانی برای مدت معین،

ج) استخدام قراردادی برای مدت معین.

تبصره1. استخدام در بدو ورود به شکل پیمانی یا قراردادی است. تبدیل وضع کارکنان قراردادی به پیمانی به شرط قبولی در آزمون استخدامی و پیمانی به رسمی بر اساس دستورالعملی است که از سوی هیأت امناء موسسه تصویب می‌شود.

تبصره 2. مستخدمین پیمانی حداقل 3 سال و حداکثر پس از شش سال خدمت پیمانی در صورت داشتن شرایط، برابر دستورالعمل مصوب هیأت امناء به مستخدم رسمی آزمایشی تبدیل وضع می‌شوند. در صورت عدم احراز شرایط مصوب برای تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی، تمدید قرارداد پیمانی مقدور نمی‌باشد.

ماده 36. طول دوره رسمی آزمایشی حداقل یک سال و حداکثر دو سال است و کارمند با رعایت شرایط ذیل به مستخدم رسمی تبدیل خواهد شد:

الف) حصول اطمینان از لیاقت علمی، کاردانی، علاقه به‌کار، خلاقیت، نوآوری، روحیه خدمت به مردم، تکریم ارباب رجوع و ارتقاء سطح رضایت‌مندی آنان و رعایت نظم و انضباط اداری از طریق کسب امتیاز لازم با پیشنهاد مدیر بلافصل و تأیید معاون توسعه مدیریت و منابع موسسه،

ب) طی دوره‌های آموزشی و کسب امتیاز لازم،

ج) تأیید گزینش.

تبصره 1. درصورتی‌که در ضمن یا پایان دوره آزمایشی، کارمند شرایط ادامه خدمت و یا تبدیل به  استخدام رسمی را کسب ننماید با وی به یکی از روش‌های ذیل رفتار خواهد شد:

الف) اعطاء مهلت یک‌ساله دیگر برای احراز شرایط لازم(در هر حال مدت خدمت آزمایشی کارمند با احتساب این مهلت از 3 سال تجاوز نخواهد کرد)،

ب) قطع رابطه استخدامی.

تبصره 2. دستورالعمل اجرایی این ماده به تصویب هیأت امناء موسسه می‌رسد.

ماده 37. کارمند رسمی در یکی از حالات ذیل از خدمت در موسسه خارج می‌گردد:

الف) بازنشستگی و یا از کارافتادگی کلی طبق قوانین ذی‌ربط،

ب) قبول استعفاء،

ج) بازخریدی،

د) اخراج یا انفصال به موجب احکام مراجع قانونی ذی‌ربط،

هـ) فوت.

ماده 38. موسسه اجازه به‌کارگیری کارمندان منفصل از خدمت و همچنین کارمندان اخراج شده توسط سایر موسسات و واحدهای تابعه وزارتخانه را ندارد.

ماده 39. انعقاد قرارداد مجدد با کارمند پیمانی یا قراردادی منوط به تحقق شرایط ذیل است:

الف) استمرار بقاء پست سازمانی کارمند پیمانی یا قراردادی،

ب) کسب نتایج مطلوب از ارزیابی عملکرد و رضایت از خدمات کارمند،

ج) جلب رضایت مردم و ارباب رجوع،

د) ارتقاء سطح علمی و تخصصی در زمینه‌ی شغل مورد تصدی.

تبصره 1. درصورت عدم تحقق هر یک از شرایط فوق، انعقاد قرارداد مجدد با کارمند پیمانی یا قراردادی مقدور نخواهد بود. ضوابط بندهای ب، ج و د این ماده طی دستورالعملی از سوی هیأت امناء تصویب می‌شود.

تبصره 2. هسته گزینش موسسه ملزم است نظریه خود را در خصوص تمدید یا عدم تمدید قرارداد کارمندان پیمانی و قراردادی حداکثر تا پایان بهمن ماه هرسال به معاونت توسعه مدیریت و منابع موسسه اعلام نماید. عدم ارسال نظریه تا مهلت مقرر به منزله تأیید تمدید قرارداد کارمندان مورد نظر می‌باشد.

ماده 40. استفاده کارمندان از مزایای بیمه بیکاری حسب مورد، تابع قوانین و مقررات دولت خواهد بود. فصل ششم : انتصابات

ماده 41. انتصاب و ارتقاء شغلی کارمند باید با رعایت شرایط تحصیلی، تجربی و موفقیت در دوره‌های آموزشی ضمن خدمت مورد لزوم، پس از احراز شایستگی و عملکرد موفق در مشاغل قبلی آنان صورت گیرد.

ماده 42. انتخاب و انتصاب افراد به پست‌های مدیریت حرفه‌ای و سرپرستی و شرایط تخصصی و عمومی و نحوه ارتقاء مسیر شغلی برابر دستورالعملی خواهد بود که از سوی مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت متبوع پیشنهاد و توسط هیأت امناء موسسه تصویب خواهد شد.

تبصره 1. انتصاب افراد به پست‌های مدیریتی و سرپرستی باید ابتدا در کمیته طبقه‌بندی مشاغل موسسه مطرح و در صورت تشخیص و احراز شرایط لازم و تصویب این  کمیته، پس از تأیید حراست دانشگاه نسبت به تغییر عنوان و انتصاب آنان اقدام نمود.

تبصره 2. ترکیب اعضاء کمیته طبقه‌بندی مشاغل، شاخص‌ها، وظایف و نحوه امتیاز بندی برابر دستورالعملی خواهد بود که از سوی وزارت متبوع ابلاغ خواهد شد.

ماده 43. دوره خدمت در پست‌های مدیریتی موسسه چهار ساله و تمدید آن دوره بلامانع است. ارزیابی عملکرد مدیران، تغییر پست افراد قبل از مدت مذکور و ... بر اساس دستورالعملی است که از سوی هیأت امناء موسسه تصویب خواهد شد.

ماده 44. موسسه هیچ‌گونه تعهدی نسبت به پذیرش مدارک مقاطع تحصیلی دانشگاهی ارائه شده غیر مرتبط با رشته شغلی کارمند در طول اشتغال نخواهد داشت و پذیرش مدارک مرتبط نیز منوط به طرح در کمیته طبقه‌بندی مشاغل و تائید آن کمیته است.

فصل هفتم : توانمندسازی کارمندان

ماده 45. توانمندسازی عبارت است از شناسایی و توسعه قابلیت‌های کارمندان از طریق ارتقای دانش، اصلاح نگرش و بهبود مهارت‌های آنان به نحوی که باعث افزایش کارایی و اثربخشی و در نهایت تسهیل در دستیابی به اهداف سازمانی گردد.

ماده 46. موسسه مکلف است به منظور توانمندسازی کارمندان، نظام آموزش آنان را بر اساس دستورالعملی که از سوی هیأت امناء موسسه تصویب می‌شود، به گونه‌ای طراحی نماید که همراه با متناسب ساختن دانش، مهارت و نگرش کارمندان با شغل مورد نظر، انگیزه‌های لازم برای مشارکت مستمر آنان در فرایند آموزش را فراهم نموده و رابطه‌ای بین ارتقاء و انتصاب کارمندان و مدیران با نظام آموزش برقرار شود. طراحی دوره‌ها به دو روش زیر مقدور است:

الف) طراحی دوره‌های آموزشی ضمن خدمت به‌صورت پودمانی و ترمی واحدی در طول دهه‌های خدمتی کارمند با هدف ارتقاء مدرک تحصیلی فرد،

ب) طراحی دوره‌های آموزشی ضمن خدمت کوتاه مدت، با هدف ارتقاء توانمندی‌های عمومی و اختصاصی کارمند.

تبصره. موسسه می‌تواند در قالب برنامه‌های توانمندسازی کارمندان خود، تمام مراحل نیازسنجی، برنامه‌ریزی، طراحی‌، اجراء، ارزشیابی و سنجش اثربخشی دوره‌های آموزشی و سایر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مربوط به آموزش کارمندان را رأساً یا از طریق مؤسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی که صلاحیت فنی و تخصصی آنها مورد تأیید مراجع ذی‌ربط باشد، انجام دهد.

ماده 47. موسسه موظف است به منظور سیاست‌گذاری و مدیریت کلان آموزش منابع انسانی از مصوبات کمیته راهبری آموزش و توانمندسازی وزارتخانه تبعیت نماید.

ماده 48. اعطای مأموریت آموزشی برای انجام تحصیلات تکمیلی دانشگاهی (فوق لیسانس و بالاتر) مستلزم آن است که موسسه با استناد به ماده 30 این آیین‌نامه نیازهای نیروی انسانی خود را حسب نوع و تعداد رشته و مقطع تحصیلی مورد نیاز استخراج و با رعایت اولویت‌ها در قالب سهمیه سالیانه تعیین و به تصویب هیأت رییسه موسسه برساند و صرفاً بر این اساس نسبت به اعطای مأموریت آموزشی به کارمندان اقدام نماید.

تبصره 1. تمامی کارمندان پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی مجاز خواهند بود برابر دستورالعملی که از سوی هیأت امناء تصویب می‌شود، از مأموریت آموزشی استفاده نمایند.

تبصره 2. ایثارگران در استفاده از مأموریت آموزشی، تابع قوانین و مقررات مربوط خواهند بود.

تبصره 3. اعطای مأموریت اداری روزانه یا ساعتی برای دوره‌های پودمانی و دوره‌های حضوری از جمله MPH و ... بنا به نیاز موسسه در راستای توانمندسازی کارمندان برای انجام بهینه وظایف سازمانی امکان‌پذیر است.

فصل هشتم : حقوق و مزایا

ماده 49. نظام پرداخت کارمندان موسسه بر اساس ارزشیابی عوامل شغل و شاغل و سایر ویژگی‌های مذکور در مواد آتی خواهد بود. امتیاز حاصل از نتایج ارزشیابی عوامل مذکور در این فصل ضرب در ضریب ریالی سالیانه، مبنای تعیین حقوق و مزایای کارمندان قرار می‌گیرد.

تبصره. ضریب ریالی مذکور در این ماده برای هر سال معادل ضریب ریالی اعلام شده از سوی دولت بوده که توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ می‌گردد.

ماده 50. مشاغل مشمول این آیین‌نامه به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه بر اساس عواملی نظیر اهمیت، پیچیدگی وظایف و مسؤولیت‌ها، سطح تخصص و مهارت‌های مورد نیاز به یکی از طبقات جدول یا جداول «حق شغل» اختصاص یافته و به تصویب هیأت امناء خواهد رسید. امتیاز جدول یا جداول ارزشیابی مشاغل، حداقل 2400 و حداکثر آن 7000 برابر دستورالعمل پیوست می‌باشد.

تبصره 1. افزایش امتیازات جدول یا جداول موضوع این ماده و تبصره‌های آن و ماده 51 (حق شاغل) به منظور تعدیل حقوق ثابت کارمندان و با اعمال کاهش یا حذف مبلغ تفاوت تطبیق در احکام کارگزینی کارمندان تابع دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع و به تصویب هیأت امناء می‌رسد. بدیهی است با اعمال این تبصره درج تفاوت تطبیق باقیمانده مانع از افزایش ضریب سالانه حقوق کارمندان نخواهد شد.

تبصره 2. تطبیق حقوق و مزایای افراد جدیدالاستخدام و کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و محیط که به امور بازرسی منصوب می‌شوند، بر اساس دستورالعملی خواهد بود که به تصویب هیأت امنای موسسه می‌رسد.

تبصره3. هر کدام از مشاغل متناسب با ویژگی‌ها، حداکثر در پنج رتبه: مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی طبقه‌بندی می‌شوند و هرکدام از رتبه‌ها به یکی از طبقات جدول یا جداول موضوع این ماده اختصاص می‌یابند. شاغلین مربوط در بدو استخدام در رتبه مقدماتی و اولین طبقه شغلی مربوط قرار می‌گیرند و در طول دوره خدمت در قالب دستورالعمل تهیه شده از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه بر اساس عواملی نظیر ابتکار و خلاقیت، میزان افزایش مهارت‌ها، انجام خدمات برجسته، طی دوره‌های آموزشی، میزان جلب رضایت ارباب رجوع و ... متناسب با ویژگی‌های مشاغل، ارزیابی و حسب امتیازاتِ کسب شده و طی حداقل مدت سنوات خدمت مورد نیاز به رتبه‌های پایه، ارشد، خبره و عالی ارتقاء می‌یابند. افرادی که طبق ضوابط مصوب به عنوان نخبه تعیین می‌شوند و افرادی که علاوه بر شرایط عمومی در بدو استخدام از تجربه و مهارت لازم برخوردار هستند، طبق دستورالعمل مربوط از طی نمودن برخی از رتبه‌ها معاف و در یکی از رتبه‌های بالاتر قرار می‌گیرند.

تبصره 4. رتبه‌های خبره و عالی فقط به مشاغل کارشناسی و بالاتر اختصاص می‌‌یابد.

تبصره 5. امتیاز طبقه مشاغل بهداشتی و درمانی در جدول یا جداول حق شغل با ضریب 2/1،در خصوص دارندگان مدارک دکترای حرفه‌ای ، پی اچ دی ، متخصصین و بالاتر با ضریب  5/1 و برای سایر مشاغل با ضریب 1/1 محاسبه می‌گردد.

ماده 51. شاغلین مشمول این آیین‌نامه براساس عواملی نظیر تحصیلات، دوره‌های آموزشی و مهارت (علاوه بر حداقل شرایط مذکور در اولین طبقه شغل مربوط)، سنوات خدمت و تجربه از امتیاز «حق شاغل که حداقل 1300 و حداکثر5700 امتیاز می‌باشد، برابر دستورالعمل پیوست بهره‌مند می‌شوند.

تبصره. هنرمندان و افرادی که در حوزه‌های علمیه تحصیل نموده‌اند، بر اساس دستورالعملی که از سوی وزارتخانه ابلاغ می‌شود با مقاطع تحصیلی رسمی همتراز می‌گردند.

ماده 52. به منظور اجرای کامل نظام پرداخت مبتنی بر ارزشیابی مشاغل، موسسه مجاز است ارزشیابی هر یک از مشاغل را با رعایت ماده 50 این آیین‌نامه و تبصره‌های ذیل ماده مذکور و اختصاص آن به یکی از طبقات جداول حق شغل و تعیین عوامل مربوط به شاغل براساس ضوابطی که از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه ابلاغ می‌شود، تدوین و به تصویب هیأت امناء برسد.

ماده 53. عناوین مدیریت و سرپرستی، متناسب با پیچیدگی وظایف و مسؤولیت‌ها، حیطه سرپرستی و نظارت و حساسیت‌های شغلی و سایر عوامل مربوط در یکی از طبقات جدول «فوق‌العاده مدیریت» طبق دستورالعمل پیوست که حداقل امتیاز آن510 و حداکثر آن2700 است، قرار می‌گیرند.

تبصره. مدیرانی که حداقل 2 سال در پست‌های مدیریتی انجام وظیفه نموده یا بنمایند، در صورتی که به سمت پایین‌تری منصوب شوند و فوق‌العاده مدیریت آنان در مسئولیت جدید از 80 درصد فوق‌العاده مدیریت در پست قبلی کمتر باشد،  به میزان مابه التفاوت تا سقف درصد مذکور به عنوان «تفاوت فوق‌العاده مدیریت» دریافت خواهد نمود. این تفاوت با ارتقاء‌های بعدی مستهلک می‌شود.  این مابه‌التفاوت در محاسبه حقوق بازنشستگی و وظیفه نیز ملاک عمل خواهد بود.

ماده 54. علاوه بر پرداخت‌های موضوع مواد 50، 51 و 53 (حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده مدیریت) که «حقوق ثابت» تلقی می‌شود؛ فوق‌العاده‌هایی به شرح زیر به کارمندان قابل پرداخت می‌باشد:

1.فوق‌العاده مناطق کمتر توسعه یافته و بدی آب و هوا:

 برای مشاغل تخصصی که شاغلین آنها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر می‌باشند حداکثر تا 25% امتیاز حقوق ثابت و برای سایر مشاغل حداکثر تا20% حقوق ثابت هر کدام از کارمندان واجد شرایط پرداخت خواهد شد. فهرست این مناطق که در هر دوره برنامه پنج ساله به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، ملاک عمل خواهد بود. میزان و نحوه برقراری فوق‌العاده‌های مذکور برابر دستورالعمل پیوست است.

2.فوق‌العاده ایثارگری:

متناسب با درصد جانبازی و مدت خدمت داوطلبانه در جبهه و مدت اسارت تا 1550 امتیاز بهره‌مند می‌شوند. جدول تخصیص امتیازات مربوط برابر دستورالعمل پیوست است.

تبصره 1. هرگونه تغییر در امتیاز ایثارگران یا تعاریف شمولیت ایثارگری مانند فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان 70% به بالا تابع قانون مربوط می‌باشد.

تبصره 2.  کارمندانی که در زمان جنگ در مناطق جنگ زده مشغول خدمت اداری بوده‌اند، به ازاء هر سال خدمت در زمان جنگ 130 امتیاز در نظر گرفته می‌شود. ملاک تشخیص مناطق جنگ زده مصوبات عمومی دولت خواهد بود.

تبصره 3. به دارندگان نشان‌های دولتی تا 800 امتیاز تعلق می‌گیرد.

3.فوق‌العاده سختی شرایط محیط کار:

فقط به کارمندانی که در شرایط غیر متعارف محیط کار مجبور به انجام وظیفه می‌باشند، حداکثر تا 1500 امتیاز و در بیمارستان‌های روانی، بخش‌های روانی و بیمارستان‌های سوختگی حداکثر تا 3000 امتیاز طبق دستور العمل پیوست، تعلق می‌گیرد. ضمناً دستورالعمل مربوط به تشخیص محیط‌های غیر متعارف و تعیین امتیاز یا درصد فوق‌العاده سختی کار هر یک از مشاغل با پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه به تصویب هیأت امناء می‌رسد. تا تدوین دستورالعمل مربوط و تصویب آن توسط هیأت امناء، برقراری فوق‌العاده سختی‌کار بر اساس مصوبات قبلی همچنان قابل اجرا می‌باشد.

4.فوق‌العاده حق اشعه:

فقط به کارمندانی که در شرایط محیط کار با اشعه در ارتباط هستند، بنا به تشخیص کمیته تخصصی موسسه و دستورالعملی که از سوی وزارتخانه ابلاغ می‌شود، حداکثر تا 3000 امتیاز تعلق می‌گیرد. تا تدوین و تصویب دستورالعمل مربوط، برقراری فوق‌العاده حق اشعه بر اساس مصوبات قبلی همچنان قابل اجرا می‌باشد.

تبصره 1. کارمندانی که قبل از اجرای این آیین‌نامه، مبلغی به عنوان فوق‌العاده حق اشعه دریافت می‌کردند، چنانچه با اجرای این آیین‌نامه مبلغ حق اشعه آنان کاهش یابد، مبلغ قبلی همچنان ملاک پرداخت خواهد بود.

تبصره 2. آن دسته از کارمندانی که در مرحله تطبیق با قانون مدیریت خدمات کشوری از فوق‌العاده کار با اشعه برخوردار بوده‌اند و این مبلغ در احکام آنان در قالب تفاوت تطبیق لحاظ شده است، از مبلغ تفاوت تطبیق کسر و به عنوان فوق‌العاده اشعه در کنار فوق‌العاده سختی کار محاسبه و تا هنگامی که به کار با اشعه اشتغال داشته باشند، پرداخت می‌شود.

5.کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد:

به کارمندان مرد شاغل، بازنشسته و از کار افتاده مشمول این قانون که دارای همسر می‌باشند معادل 810 امتیاز بابت کمک هزینه عائله‌مندی و به ازاء هر فرزند معادل 210 امتیاز به عنوان کمک هزینه اولاد قابل پرداخت است.

تبصره1. حداکثر سن برای اولاد ذکور که از مزایای این بند استفاده می‌کنند تا 20 سال و به شرط ادامه تحصیل و غیرشاغل بودن فرزند تا 25 سال تمام.

تبصره2. اولاد اناث مادام که شوهر یا شغل نداشته باشند بدون رعایت سقف سنی.

تبصره3.  کارمندان زن شاغل، بازنشسته، از کار افتاده و وظیفه بگیر مشمول این آیین‌نامه که دارای همسر نبوده (همسر فوت کرده یا مطلقه باشد) و یا همسر آنان معلول و یا ازکارافتاده کلی باشد، از مزایای کمک هزینه عائله‌مندی این بند بهره‌مند می‌شوند. در صورتی که این کارمندان براساس رای مراجع ذی صلاح، به تنهایی متکفل مخارج فرزندان خود باشند، از مزایای کمک هزینه اولاد نیز بهره‌مند می‌شوند. این افراد در صورت ازدواج مجدد و تحت تکفل بودن فرزندان، بر اساس رأی مراجع ذی‌صلاح، از مزایای کمک هزینه اولاد بهره‌مند می‌شوند.

تبصره 4.  فرزندان معلول و ازکارافتاده کلی به تشخیص مراجع پزشکی ذی‌ربط مشمول محدودیت سقف سنی مزبور نمی‌باشند.

تبصره 5. چند قلو زایی نیز مشمول کمک هزینه اولاد می‌گردد.

6.فوق‌العاده شغل:

 برای مشاغل تخصصی، متناسب با سطح تخصص و مهارت‌ها، پیچیدگی وظایف و مسؤولیت‌ها و شرایط بازار کار برای مشاغل تا سطح کاردانی حداکثر 700 امتیاز و برای مشاغل همسطح کارشناسی حداکثر 1500 امتیاز و برای مشاغل بالاتر حداکثر 2000 امتیاز تعیین می‌گردد. برقراری این فوق‌العاده منوط به تدوین دستورالعملی است که از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه تهیه و به  تصویب هیأت امناء می‌رسد.

7.فوق‌العاده کارایی و عملکرد:

دستورالعمل مربوط به این فوق‌العاده ازسوی هیات رئیسه موسسه تهیه و پس از تصویب هیأت امناء اجرا می‌شود.

8.فوق‌العاده نوبت‌کاری:

به متصدیان مشاغلی پرداخت می‌شود که در نوبت‌های غیر متعارف ساعت اداری به صورت تمام وقت، مستمر و گردشی ملزم به انجام وظیفه می‌باشند. این فوق‌العاده در قالب جدول امتیازات مندرج در دستورالعمل پیوست به کارمندان مشمول قابل پرداخت است.

9.موسسه مجاز است به منظور جبران هزینه سفر و مأموریت‌ روزانه داخل و خارج از کشور، جابجایی محل خدمت، کسر صندوق و تضمین، مبالغی را برابر آیین‌نامه و دستورالعمل‌ مربوط که از سوی هیات امناء ابلاغ می‌شود، پرداخت نماید.

تبصره. تا تصویب و ابلاغ دستورالعمل از سوی هیات امناء، ضوابط مربوط در حوزه کارمندان دولت ملاک عمل خواهد بود.

10.درصورتی که بنا به درخواست موسسه، کارمند موظف به انجام خدماتی خارج از وقت اداری گردد، پرداخت مبالغی تحت عنوان اضافه‌کار (حداکثر تاسقف 175 ساعت در ماه) بلامانع است.

تبصره. نرخ یک‌ساعت فوق‌العاده اضافه‌کاری کارمند موسسه به شرح ذیل محاسبه می‌شود:

  مبلغ (حق شغل+ حق شاغل+ فوق‌العاده مدیریت) =مبلغ یک ساعت فوق‌العاده اضافه‌کاری  ÷  176

11.دستورالعمل حق‌التحقیق، حق‌التدریس، حق‌الترجمه و حق‌التألیف از سوی هیات امناء به موسسه ابلاغ و قابل اجرا خواهد بود. تا ابلاغ دستورالعمل مذکور مصوبات قبلی قابل اجرا می‌باشد.

12.فوق‌العاده ویژه:

در موارد خاص موسسه مجاز است با توجه به عواملی از قبیل مهارت، مسئولیت، ریسک پذیری، تأثیر اقتصادی فعالیت‌ها در درآمد موسسه، مخاطرات شغل، موقعیت شغل در بازار کار داخلی و بین‌المللی، میزان ارباب رجوع و حساسیت کار، برای حداکثر 25% از مشاغل موسسه حداکثر تا 50% سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر مندرج در این آیین‌نامه، فوق العاده ویژه برقرار نماید. مشاغل مورد نظر و میزان فوق‌العاده مذکور، حسب دستورالعمل مصوب هیأت امناء تعیین می‌شود.

13.موسسه اجازه دارد تا تصویب دستورالعمل جدید اداره نظام نوین بیمارستان‌ها در هیأت امناء، همچنان بر اساس دستوالعمل قبلی نسبت به پرداخت کارانه افراد مشمول اقدام نماید.

14.فوق‌العاده حق محرومیت از مطب:

موسسه مجاز است به دارندگان مدرک دکتری در رشته‌های گروه پزشکی (‌پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، داروسازی، علوم‌آزمایشگاهی) که تمام وقت برابر مقررات در واحدهای مختلف موسسه شاغل می‌باشند، مشروط به اینکه در ‌مراکز تشخیصی، آموزشی، درمانی،‌ مطب، داروخانه، آزمایشگاه، بیمارستان، درمانگاه و سایر واحدهای بخش خصوصی و خیریه و... به فعالیت انتفاعی تخصصی اشتغال نداشته باشند، فوق العاده حق محرومیت از مطب پرداخت ‌نماید. تا تصویب دستورالعمل مربوط توسط هیأت امناء، مبلغ فوق‌العاده محرومیت از مطب، برابر ضوابط قبلی همچنان قابل پرداخت می‌باشد.

15.حق‌الزحمه طرح تمام وقتی:

به منظور استفاده از خدمات دارندگان مدرک دکترای حرفه‌ای در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و علوم آزمایشگاهی و متخصصین گروه علوم پزشکی در غیر ساعات اداری با هدف توسعه و گسترش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح ستادی و اجرایی موسسه اعم از روستاها و شهرها و تأمین کادر مورد نیاز آن، موسسه مجاز است تا تصویب دستورالعمل مربوط توسط هیأت امناء، مبلغ حق‌الزحمه طرح تمام وقتی را برابر ضوابط قبلی همچنان پرداخت کند.

تبصره . برقراری حق الزحمه تمام وقتی برای سایر مشاغل طبق دستورالعمل مصوب هیأت امناء خواهد بود.

16.موسسه مجاز است پس از تصویب هیأت امناء، فوق‌العاده خاصی را تحت عنوان «فوق‌العاده خاص هیأت امناء» حسب مورد بر اساس عواملی نظیر مدرک تحصیلی، سابقه خدمت، شغل، مناطق کمتر توسعه یافته و ... به کارمندان موسسه پرداخت نماید. این فوق‌العاده بر مبنای مجموع ریالی حق شغل و حق شاغل در عدد ثابتی که از سوی هیأت امناء اعلام می‌شود، ضرب می‌گردد.

(حق شغل + حق شاغل ) × K = فوق‌العاده خاص هیأت امناء

17.موسسه موظف است برابر دستورالعمل پیوست نسبت به برقراری فوق‌العاده جذب تا سقف سی و پنج درصد حقوق و مزایای مستمر کارمندان(رسمی، پیمانی، مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان و قراردادی) اقدام نماید. این فوق‌العاده مشمول کسور بازنشستگی است.

18.برقراری و پرداخت حق فنی به برخی از شاغلین (رسمی، پیمانی و قراردادی) مشاغل خاص بر اساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع پیشنهاد و به تصویب هیأت امناء می‌رسد. تا تصویب دستورالعمل مذکور، حق فنی مصوب قبلی به قوت خود باقی است.

19.موسسه مجاز است مبلغی را  تحت عنوان "فوق‌العاده مسئولیت" از محل درآمد اختصاصی به مدیران غیر هیات علمی سطوح مختلف مدیریتی پرداخت نماید. مبلغ این فوق العاده برابر سطوح تعیین شده مدیریتی در جدول فوق العاده مدیریت اعضای هیات علمی است که از سوی هیات امنای موسسه تصویب می گردد.(ماده 53 آئین نامه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها)

تبصره 1. میزان ریالی یا ضریب افزایش فوق‌العاده مذکور، هرساله توسط هیأت امناء تعیین و به تصویب می‌رسد.

تبصره 2. آن دسته از مشاغل و مسئولیت‌هایی که در جداول موضوع این بند، عناوین شغلی آنان ذکر نشده است، هیأت رییسه دانشگاه می‌تواند حسب مورد و برابر درجه اهمیت آن با یکی از ردیف های جدول فوق همتراز و نسبت به برقراری فوق العاده مسئولیت اقدام نماید.

ماده 55. فوق‌العاده‌های ایثارگری، نشان‌های دولتی، خدمت اداری در مناطق جنگ زده، سختی شرایط محیط کار، فوق‌العاده شغل و فوق‌العاده اشعه به عنوان "فوق‌العاده مستمر" تلقی می‌گردد.

ماده 56.  شرایط تصدی مشاغل عمومی و اختصاصی موسسه به تناسب وظایف پست‌های قابل تخصیص به هر شغل، از لحاظ معلومات، تحصیلات، تجربه، مهارت و دوره‌های آموزشی مورد نیاز و عوامل موثر دیگر با ابلاغ معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه تعیین می‌شود و در انتصاب افراد به مشاغل مذکور، رعایت شرایط مصوب الزامی است.

ماده 57. موسسه مجاز است با کارمندانی که به سمت‌های مقامات سیاسی مندرج در قانون مدیریت خدمات کشوری منصوب می‌شوند، در زمان انتصاب به سمت‌های مقامات و اشتغال مجدد در موسسه با آنان برابر مفاد قانون مذکور و اصلاحات بعدی آن رفتار نماید.

ماده 58. میزان عیدی پایان سال کارمندان موسسه حداقل برابر مصوبات عمومی دولت که از سوی وزارتخانه اعلام می‌شود، خواهد بود.

ماده 59. حداقل حقوق ثابت و مزایای مستمر کارمندان موسسه در هر سال از سوی وزارتخانه اعلام خواهد شد.

ماده 60. کل مبالغ پرداختی به مشمولین این آیین‌نامه اعم از مستمر، غیر مستمر، پاداش و هزینه‌ها، باید در فیش حقوقی کارمندان درج شود.

تبصره. میزان و نحوه پرداخت‌های مزایای غیر مستمر و امور رفاهی، ورزشی و تفریحی کارمندان بر اساس دستورالعملی خواهد بود که به تصویب هیأت امناء می‌رسد.

ماده 61. حقوق و مزایای مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان برابر مفاد این فصل تعیین و برقرار می‌شود. این افراد در مدت انجام تعهدات قانونی مشمول صندوق تأمین اجتماعی می‌باشند.

ماده 62. دستورالعمل نظام پرداخت حقوق و مزایای کارمندان قراردادی به تصویب هیأت امناء خواهد رسید. تا تصویب دستورالعمل مورد نظر مصوبات قبلی هیأت امناء در این مورد ملاک عمل خواهد بود.

ماده 63. حقوق پیام ‌آوران بهداشت صرفا بر اساس مصوبات ستاد کل نیروهای مسلح کشور و مزایای آنان بر اساس ضوابط مصوب هیأت رییسه موسسه قابل پرداخت است.

تبصره. به‌کارگیری پیام آوران بهداشت در ستاد موسسه ممنوع است و صرفاً اشتغال آنان در مراکز بهداشتی درمانی روستایی مجاز می‌باشد.

ماده 64. حقوق و مزایای اتباع بیگانه برابر مواد این فصل تعیین و برقرار می‌شود.

ماده 65. حقوق و مزایای بازنشستگانی که برابر ماده 93 این آیین‌نامه برای مدت مشخص به کار گرفته می‌شوند برابر مفاد ماده 93 این آئین نامه تعیین و پرداخت می‌شود. ملاک محاسبه حقوق و مزایای این افراد، مطابق با آخرین مدرک تحصیلی، کل سنوات خدمتی فرد که ملاک بازنشستگی قرار گرفته و نوع شغلی که در حال حاضر به فرد واگذار شده است، می‌باشد.

ماده 66. بابت شرکت کارمندان و سایر افراد در جلسات مورد نیاز موسسه (که جزو وظایف اصلی کارمند نمی‌باشد) برای هر جلسه مبلغی به عنوان حق جلسه قابل پرداخت است. دستورالعمل مورد نیاز توسط هیأت رییسه موسسه تصویب می‌شود.

ماده 67. به منظور تشویق و ترغیب کارمندان موسسه در زمینه‌های فرهنگی و اجرایی و همکاری و مشارکت در خصوص برگزاری مراسم، اجرای همایش‌ها، آزمون‌ها و موارد مشابه آن، مبالغی به عنوان حق‌الزحمه به آنان پرداخت خواهد شد. دستورالعمل مورد نیاز توسط هیأت رییسه موسسه تصویب می‌شود.

ماده 68. احکام کارگزینی صادره ناشی از قانون استخدام کشوری، قانون مدیریت خدمات کشوری، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و مصوبات قبلی مورد تأیید می‌باشد، بدیهی است احکام معوقه و استحقاقی کارمندان قبل از تاریخ اجرای این فصل تابع قوانین و دستورالعمل‌های قبلی خواهد بود.

فصل نهم : نظارت و ارزیابی عملکرد

ماده 69. موسسه موظف است عملکرد سالیانه مدیران و کارمندان را برابر دستورالعمل ابلاغی از سوی معاونت توسعه مدیریت ومنابع وزارت متبوع ارزیابی نموده و نتایج آن را در پرونده پرسنلی و نرم‌افزار کارگزینی ثبت و به ذی‌نفعان منعکس نماید.

تبصره 1. نتایج ارزیابی سالانه مدیران و کارمندان برابر دستورالعمل ماده فوق، در وضعیت استخدامی و مزایای دریافتی آنان تأثیرگذار خواهد بود.

تبصره2. موسسه مجاز است به منظور ایجاد انگیزش در بین کارمندان و مدیران که حسب وظیفه محوله، در پیشبرد برنامه‌های عملیاتی سالیانه واحدهای تابعه مشارکت فعال دارند، برابر دستورالعملی که از سوی هیأت رییسه موسسه تصویب می‌شود، نسبت به انتخاب واحد نمونه از بین واحدهای همتراز اقدام و به مدیران و کارمندان این واحدها (حداکثر 2% جمعیت کارمندان واحد نمونه) پاداش پرداخت نماید.

فصل دهم : حقوق و تکالیف کارمندان

 ماده 70. مدیران و کارمندان موسسه خدمت‌گزاران مردم هستند و باید با رعایت موازین اخلاق اسلامی و اداری و طبق سوگندی که در بدو ورود اداء نموده و منشور اخلاقی و اداری که امضاء می‌نمایند وظایف خود را به نحو احسن در راه خدمت به مردم و با در نظر گرفتن حقوق و خواسته‌های قانونی آنها انجام دهند.

تبصره1. اصول و مفاد منشور فوق‌الذکر، متن سوگندنامه و تعهدات کارمندان موسسه از سوی وزارت متبوع تصویب می‌شود.

تبصره 2. موسسه مکلف است رضایت و عدم رضایت مردم از عملکرد کارمندان را در ارتقاء، انتصاب و تمدید قراردادهای استخدامی، تبدیل وضعیت و اعمال سایر امتیازات استخدامی و تشویقات و تنبیهات کارمندان در دستورالعمل‌هایی که به تصویب می‌رسد، لحاظ نماید.

ماده 71. کارمندان رسمی و پیمانی موسسه سالی سی روز حق مرخصی کاری با استفاده از حقوق و مزایای مربوط را دارند. حداکثر نیمی از مرخصی کارمندان در هر سال قابل ذخیره شدن است.

ماده 72. کارمندان می‌توانند به هر میزان از ذخیره مرخصی استحقاقی خود پس از موافقت مسئول مربوط استفاده نمایند.

ماده 73. بازخرید مرخصی استحقاقی ذخیره شده با درخواست کارمند در طول هر دوره ده ساله خدمتی، فقط برای یک‌بار در هر دوره و در صورت وجود اعتبار و پس از تصویب در هیأت رییسه موسسه بلامانع می‌باشد. موسسه موظف است مرخصی بازخرید شده را از مجموع ذخیره مرخصی استحقاقی کارمندان کسر نماید.

ماده 74. به منظور تحکیم و تکریم نهاد خانواده، کارمندان موسسه در موارد ذیل حق برخورداری از هفت روز مرخصی اضطراری علاوه بر سقف مرخصی استحقاقی سالانه را دارند. مرخصی مذکور قابل ذخیره یا بازخرید نمی‌باشد.

الف) ازدواج دائم کارمند،

ب)ازدواج فرزند کارمند،

ج) فوت بستگان درجه یک شامل : همسر، فرزند، پدر، مادر، خواهر و برادر.

ماده 75. کارمندان اعم از قراردادی، پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی که به حج تمتع مشرف می‌شوند مجاز خواهند بود فقط یک‌بار از یک‌ماه مرخصی تشویقی استفاده نمایند که جزء مرخصی استحقاقی منظور نخواهد شد.

ماده 76. کارمندان موسسه می‌توانند از مرخصی کمتر از یک روز که جزیی از مرخصی استحقاقی می‌باشد، استفاده کنند. حداکثر مرخصی ساعتی به میزان  نصف ساعت کاری روزانه است. در صورت استفاده بیش از مدت ذکر شده، یک روز مرخصی استحقاقی محاسبه می‌شود.

ماده 77. تعطیلات رسمی بین مرخصی‌های استحقاقی جزء مرخصی محسوب نمی‌شود.

ماده 78. کارمندان رسمی، رسمی آزمایشی و پیمانی می‌توانند در طول مدت خدمت خود با موافقت موسسه حداکثر سه سال از مرخصی بدون حقوق استفاده نمایند و در صورتی که کسب مرخصی برای ادامه تحصیلات عالی در رشته مربوط به شغل کارمندان یا نیاز موسسه باشد، تا مدت دو سال دیگر قابل افزایش خواهد بود. احتساب مدت مرخصی بدون حقوق کارمندان که بابت ادامه تحصیل اعطاء می‌شود، از لحاظ بازنشستگی با پرداخت کسور مربوط توسط کارمندان موسسه (اعم از سهم مستخدم و کارفرما) طبق دستورالعملی خواهد بود که توسط هیأت امناء تصویب می‌شود.

تبصره 1. مدت مرخصی بدون حقوق و مأموریت آموزشی مورد استفاده کارمندان رسمی آزمایشی به عنوان طول دوره مورد نیاز خدمت آزمایشی مندرج در ماده 36 این آیین‌نامه محسوب نمی‌شود.

تبصره 2. کارمندان می‌توانند با رعایت ماده 30  قانون برنامه پنجم توسعه با موافقت موسسه برابر دستورالعملی که به تصویب هیأت رئیسه می‌رسد، از مرخصی بدون حقوق بدون محدودیت زمان استفاده نمایند.

تبصره3 . کارمندان موسسه که همسر ایشان جهت مأموریت یا ادامه تحصیل اعزام می‌شوند، می‌توانند حداکثر به مدت 6 سال ( بدون محاسبه مرخصی بدون حقوق استفاده شده قبلی) از مرخصی بدون حقوق استفاده نمایند.

ماده 79. کارمندان موسسه درصورت ابتلاء به بیماری که مانع از انجام خدمت شود تا سه روز با گواهی پزشک معالج و تأیید پزشک معتمد موسسه و مازاد بر سه روز تا سقف چهار ماه با تأیید شورای پزشکی، می‌توانند از مرخصی استعلاجی استفاده نمایند.

تبصره. در صورت نیاز به استفاده بیش از چهار ماه، تأیید مجدد شورای پزشکی الزامی است.

ماده 80. حداکثر مدت استفاده از مرخصی استعلاجی در طول یک سال تقویمی چهار ماه خواهد بود. در صورت نیاز به استفاده بیشتر از مرخصی استعلاجی، به تشخیص شورای پزشکی موسسه از محدودیت زمانی مذکور مستثنی می‌باشد.

ماده 81. حقوق و مزایای کارمند در ایام مرخصی استعلاجی تا بهبودی کامل یا از کارافتادگی کلی حداکثر به مدت یک‌سال به میزان حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر که حسب مورد به کارمند داده شده است، قابل پرداخت می‌باشد. برای مدت مازاد بر یک‌سال، فقط حقوق ثابت (مشتمل بر حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت و تفاوت تطبیق) قابل پرداخت خواهد بود.

ماده 82. به بانوان باردار برای هر بار وضع حمل، شش ماه مرخصی زایمان با استفاده از حقوق و فوق‌العاده‌های مربوط تعلق می‌گیرد که در هر صورت از شش ماه بیشتر نخواهد بود.

تبصره 1. مدت مرخصی زایمان برای زایمان‌های دو قلو، هشت ماه و برای زایمان‌های سه قلو و بالاتر، یک‌سال تعیین می‌شود.

تبصره 2. مدت مرخصی استعلاجی بانوانی که در طول دوران بارداری با تأیید پزشک معالج از مرخصی استعلاجی استفاده می‌کنند، از سقف مرخصی زایمان آنها کسر نخواهد شد.

تبصره 3. به کارمندانی که همسر ایشان وضع حمل می‌نمایند، مدت پانزده روز مرخصی اضطراری مراقبت از همسر تعلق می‌گیرد.این مرخصی قابل بازخرید و ذخیره نمی‌باشد.

 تبصره 4. مرخصی زایمان در خصوص مادرانی که فرزند آنها مرده به دنیا می‌آید دو ماه خواهد بود.

تبصره 5. به کارمندان زن پس از اتمام مرخصی زایمان تا سن 24 ماهگی فرزند، روزانه یک‌ساعت مرخصی شیردهی تعلق می‌گیرد.

ماده 83. کارکنان مشمول صندوق تأمین اجتماعی از نظر استفاده از مرخصی استعلاجی تابع مقررات قانون تأمین اجتماعی می‌باشند و موسسه مجاز به پرداخت حقوق و مزایای آنان در ایام مرخصی استعلاجی نمی‌باشد.

ماده 84. نحوه استفاده از مرخصی‌های استحقاقی، استعلاجی، بدون حقوق و مراقبت و شیردهی به موجب دستورالعملی خواهد بود که از سوی  هیأت امناء تصویب می‌شود.

ماده 85. موسسه مجاز است در چهارچوب بودجه‌های مصوب و دستورالعملی که از سوی هیأت امناء تصویب می شود، کارمندان و افراد تحت تکفل آنان را علاوه بر استفاده از بیمه پایه سلامت (در صورت درخواست کارمند) با مشارکت آنان به صورت هماهنگ و یکنواخت تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی و بیمه عمر(بیمه عمر فقط مشمول کارمند می‌شود) قرار دهد.

ماده 86. موسسه موظف است شرایط بهداشتی، ایمنی و رفاهی محیط کار را تأمین و لباس کار مناسب برای کارمندان خود را در قالب دستورالعمل مصوب هیأت رییسه موسسه، تهیه نماید.

ماده 87. ساعات کار کارمندان موسسه چهل و چهار ساعت در هفته می‌باشد. تنظیم ساعت کار یا شیفت‌های موظف کارمندان به عهده موسسه می‌باشد.

تبصره 1. تمامی کارمندان موسسه موظفند در ساعات تعیین شده به انجام وظایف مربوط بپردازند و در صورتی که در مواقع ضروری، خارج از وقت اداری مقرر و یا ایام تعطیل به خدمات آنان نیاز باشد، بر اساس اعلام نیاز موسسه، مکلف به انجام وظایف محوله در محل کار یا خارج از محل کار حسب مورد در قبال دریافت اضافه کاری یا حق‌الزحمه برابر مقررات مربوط خواهد بود. دستورالعمل این تبصره توسط هیأت امناء تصویب می‌شود.

تبصره 2. کارمندان می‌توانند ساعت کار خود را با موافقت موسسه حداکثر به مدت سه سال تا 4/1 یا 2/1 (صرفاً برای کارمندان زن بر اساس قانون نیمه وقت بانوان) تقلیل دهند. میزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سوابق خدمت و سایر امتیازات این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین می‌شود. لیکن کسور بازنشستگی این قبیل کارمندان در طول مدت خدمت پاره وقت بر اساس حقوق و فوق‌العاده‌های کامل کسر خواهد شد و این‌گونه سوابق در محاسبه سنوات خدمت لازم برای بازنشستگی تمام وقت محسوب می‌شود. دستورالعمل این تبصره توسط هیأت امناء تصویب می شود.

ماده 88. کارمندان موسسه در انجام وظایف و مسئولیت‌های قانونی در برابر شاکیان مورد حمایت قضائی می‌باشند و موسسه مکلف است به تقاضای کارمندان برای دفاع از انجام وظایف آنها با استفاده از کارشناسان حقوقی خود یا گرفتن وکیل از کارمندان حمایت قضائی نماید.

ماده 89. کارمندان موسسه موظفند وظایف خود را با دقت‌، سرعت‌، صداقت‌، امانت‌، گشاده‌رویی‌، انصاف و تبعیت از قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی موسسه انجام دهند و در مقابل عموم مراجعین و موسسه پاسخگو می‌باشند. هرگونه بی‌اعتنایی به امور مراجعین و تخلف از قوانین و مقررات عمومی ممنوع می‌باشد. ارباب رجوع می‌تواند در برابر برخورد نامناسب کارمندان با آنها و کوتاهی در انجام وظایف، به دستگاه اجرایی ذی‌ربط و یا به مراجع قانونی شکایت نماید.

ماده 90. قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1372 و اصلاحات بعدی و مقررات اجرایی آن در مورد کلیه کارمندان به غیر از مشمولین قانون کار در موسسه لازم الاجراء می‌باشد.

 ماده 91. مدیران و سرپرستان بلافصل‌، مسئول نظارت، کنترل و حفظ روابط سالم کارمندان خود در انجام وظایف محوله بوده و در مورد عملکرد آنان باید پاسخگو باشند. در صورتی که کارمندان مزبور با اقدامات خود موجب ضرر و زیان موسسه شوند و یا تخلفاتی نظیر رشوه و یا سوء استفاده در حیطه مدیریت مسئولین مزبور مشاهده و اثبات شود، علاوه بر برخورد با کارمندان خاطی، با مدیران و سرپرستان کارمندان(حسب مورد) نیز که در کشف تخلف یا جرایم اهمال نموده باشند، مطابق قوانین مربوط، با آنان رفتار خواهد شد.

ماده 92. تصدی بیش از یک پست سازمانی برای تمام کارمندان موسسه ممنوع می‌باشد. در موارد ضروری صرفاً در خصوص مشاغل مدیریتی یا حساس، به عنوان سرپرست و با تشخیص رییس موسسه بلامانع است.

ماده 93. به‌کارگیری بازنشستگان با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در موارد خاص به عنوان اعضاء کمیته‌ها، کمیسیون‌ها، شوراها، مجامع و خدمات مشاوره‌ای غیرمستمر، تدریس و مشاوره‌های حقوقی مشروط بر این که مجموع ساعت اشتغال آنها در موسسه از 3/1 ساعت اداری کارمندان موظف تجاوز نکند، بنا به پیشنهاد موسسه و تصویب هیأت رییسه در دوره‌های یک‌ساله بلامانع است. حق‌الزحمه این افراد متناسب با ساعات کار هفتگی معادل کارمندان شاغل مشابه تعیین و پرداخت می‌شود.

ماده 94. کارمندان موسسه مکلفند در حدود قوانین و مقررات‌، احکام و اوامر رؤسای مافوق خود را در امور اداری اطاعت نمایند، اگر کارمندان حکم یا امر مقام مافوق را برخلاف قوانین و مقررات اداری تشخیص دهند، مکلفند کتباً مغایرت دستور را با قوانین و مقررات به مقام مافوق اطلاع دهند. در صورتی که بعد از این اطلاع‌، مقام مافوق کتباً دستور خود را جهت اجراء تأیید کرد، کارمندان مکلف به اجرای دستور صادره خواهند بود و از این حیث مسؤولیتی متوجه کارمندان نخواهد بود و پاسخگویی با مقام دستور دهنده است.

ماده 95. خروج از تابعیت ایران و قبول تابعیت کشور بیگانه موجب انفصال خدمت از موسسه خواهد بود.

ماده 96. موسسه مکلف به اجرای مصوبه«صندوق ذخیره کارمندان دولت» می‌باشد.

فصل یازدهم : بازنشستگی و تأمین اجتماعی

ماده 97. شرایط بازنشستگی کارمندان در موسسه به شرح ذیل است:

الف) موسسه مکلف است کارمندان خود را که سی سال سابقه خدمت دارند بازنشسته نماید،

ب) موسسه می‌تواند کارمند خود را با داشتن حداقل شصت سال سن و حداقل بیست و پنج سال سابقه خدمت با حداقل بیست و پنج روز حقوق بازنشسته نماید.

تبصره1. موسسه مجاز است در موارد خاص و حسب نیاز از خدمات کارمندانی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر می‌باشند، در صورت تمایل کارمند با تصویب هیأت رییسه حداکثر تا  سی و پنج سال سنوات خدمت استفاده نماید.

تبصره 2. سابقه مذکور در بند الف ماده 97 و همچنین شرط سنی مزبور در بند «ب» برای متصدیان مشاغل سخت و زیان‌آور و جانبازان و معلولان تا پنج‌ سال ‌کمتر می‌باشد و شرط سنی برای زنان منظور نمی‌گردد.

ماده  98. موسسه موظف است کارمندان دارای شصت و پنج‌سال سن و حداقل بیست و پنج سال سابقه خدمت را بازنشسته کند. سقف سنی برای متصدیان مشاغل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد به بالا حسب نیاز موسسه هفتاد سال می‌باشد.

تبصره . چنانچه سابقه خدمت کارمندان موسسه کمتر از بیست و پنج‌ سال باشد، در صورتی‌که بیش از بیست سال سابقه خدمت داشته باشند، می‌توانند در صورت نیاز موسسه تا رسیدن به بیست و پنج ‌‌سال سابقه (بدون توجه به محدودیت سنی)، ادامه خدمت دهند.

ماده 99. کارمندان موسسه از لحاظ برخورداری از مزایایی نظیر بازنشستگی، از کارافتادگی، فوت، بیکاری، و بیمه درمانی با رعایت این آیین‌نامه تابع یکی از صندوق‌های بازنشستگی کشوری یا صندوق تأمین اجتماعی می‌باشند.

تبصره 1. کارمندانی که تا قبل از تصویب این آیین‌نامه به استخدام درآمده و از نظر بازنشستگی مشمول یکی از صندوق های تأمین اجتماعی یا بازنشستگی کشوری هستند، با رعایت احکام پیش‌بینی شده در این فصل تابع صندوق خود می‌باشند. تغییر صندوق از تأمین اجتماعی به بازنشستگی کشوری یا بالعکس در طول مدت خدمت فقط یک بار امکان‌پذیر می‌باشد و براساس مصوبات عمومی هیأت دولت قابل انجام خواهد بود.

تبصره 2. کارمندانی که برابر مفاد این آیین‌نامه از پیمانی به رسمی آزمایشی تبدیل وضع می‌یابند، همچنان تابع قانون صندوق تأمین اجتماعی می‌باشند. این کارمندان باید درخواست کتبی خود را جهت انعکاس به سازمان تأمین اجتماعی به واحدهای اداری موسسه اعلام نمایند. واحدهای مذکور ملزم به اعلام درخواست رسمی آنان به سازمان تأمین اجتماعی و پیگیری موضوع می‌باشند.

ماده 100. کارمندان انتقالی به موسسه باید از تاریخ انتقال، مشمول یکی از صندوق‌های بازنشستگی تأمین اجتماعی یا بازنشستگی کشوری قرار گیرند. در صورت تغییر صندوق مابه‌التفاوت مورد ادعای هر یک از صندوق‌های انتخاب شده بابت سهم کارمند و کارفرما به عهده ذینفع می‌باشد. در غیر این‌صورت انتقال فرد متقاضی به موسسه مقدور نخواهد بود.

ماده 101. در هنگام تعیین حقوق بازنشستگی از سوی صندوق‌های بازنشستگی، به کارمندانی که بیش از سی سال خدمت دارند، به ازاء هر سال خدمت مازاد بر سی سال، دو و نیم درصد رقم تعیین شده حقوق بازنشستگی علاوه بر حقوق تعیین شده محاسبه و پرداخت خواهد شد.

ماده 102. مبنای محاسبه کسور بازنشستگی و برای محاسبه حقوق بازنشستگی کارمندان مشمول این آیین‌نامه حقوق ثابت به اضافه فوق‌العاده‌های مستمر و فوق‌العاده ویژه موضوع بند 12 ماده 54 و فوق‌العاده جذب موضوع بند 17 ماده 54 این آیین‌نامه می‌‌باشد.

ماده 103. به کارمندان مشمول این آیین‌نامه که بازنشسته، ازکارافتاده یا فوت می‌شوند، به ازاء هر سال خدمت یک ماه آخرین حقوق و مزایای مستمر (تا سی‌سال) به اضافه وجوه مربوط به مرخصی‌های استحقاقی ذخیره شده، پرداخت خواهد شد. آن قسمت از سابقه خدمت کارمند که در ازاء آن وجوه بازخریدی دریافت نموده‌اند از سنوات خدمتی که مشمول دریافت این وجوه می‌گردد، کسر می‌شود.

تبصره. کارمند موسسه می‌تواند هنگام تقاضای بازنشستگی، مدت مرخصی استحقاقی استفاده نشده خود را در احتساب سابقه خدمت جهت تعیین حقوق بازنشستگی درخواست و موسسه موظف است حکم مرخصی قبل از بازنشستگی نامبرده را صادر و سپس مبادرت به صدور حکم بازنشستگی نماید.

ماده 104. کارمندان مشمول صندوق‌های بازنشستگی در موسسه تابع بندهای زیر خواهند بود:

الف) شاغلین و بازنشستگان برابر ضوابط می‌توانند والدین تحت تکفل خود را در صورتی‌که تحت پوشش هیچ یک از بیمه‌‌های درمانی نباشند، تحت پوشش بیمه‌ درمانی خود قرار دهند،

ب‌) فرزندان اناث مشروط بر آن‌که ورثه قانونی باشند، در صورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان ذکور مشروط بر آن‌که ورثه قانونی باشند تا بیست‌سالگی و در صورت اشتغال به تحصیلات تا بیست و پنج‌‌سالگی از کمک هزینه اولاد، بیمه و یا مستمری والدین خود برخوردار می‌شوند.

ماده 105 – امکان  بازنشستگی پیش از موعد کارمندان موسسه تابع دستورالعملی است که به تصویب هیأت امناء می‌رسد.

فصل دوازدهم : مقررات مختلف

ماده 106. کارمندان رسمی، پیمانی و یا قراردادی حسب نوع استخدام در یکی از حالات ذیل قرار خواهند داشت:

الف) اشتغال در واحد سازمانی مربوط،

ب)  مرخصی استعلاجی، استحقاقی و یا بدون حقوق،

ج)  آماده به‌خدمت،

د) انتقال یا مأموریت به موسسه‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی دیگر و یا مأموریت آموزشی،

ﻫ) انفصال موقت یا دائم و یا اخراج به‌موجب احکام قطعی مراجع قضائی و یا هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری،

و) استعفاء و بازخریدی به موجب احکام مذکور در این آیین‌نامه و قانون رسیدگی به تخلفات اداری،

ز) غیبت موجه و غیر موجه،

ح) بازنشستگی و از کارافتادگی،

ط) تعلیق،

م) فسخ قرارداد کارمند پیمانی.

تبصره . در ایام انفصال موقت، تعلیق و غیبت تا تعیین تکلیف کارمند، پرداخت هرگونه وجهی به ایشان ممنوع است.

ماده 107. دستورالعمل نحوه انتقال و مأموریت کارمندان به سایر موسسه‌ها و یا دستگاه‌های اجرایی دیگر توسط هیأت رییسه موسسه تصویب می‌شود.

ماده 108. آمادگی به خدمت کارمند رسمی یا پیمانی در یکی از شرایط زیر امکان‌پذیر است:

الف) در پایان مدت مرخصی بدون حقوق در صورت مراجعه کارمند جهت اشتغال، پست سازمانی جهت اختصاص به وی وجود نداشته باشد،

ب) در صورت انحلال واحد سازمانی موسسه،

ج) در هر شرایط دیگری براساس آراء مراجع ذی‌صلاح.

تبصره 1. آمادگی به خدمت حداکثر یک‌سال است و در صورت عدم اشتغال کارمند، طی دوران مزبور، حسب مورد طبق مقررات مربوط بازخرید خدمت یا در صورت داشتن شرایط بازنشستگی، بازنشسته خواهد شد.

 تبصره 2. به کارمندان رسمی و پیمانی که آماده به خدمت می‌شوند شش ماه اول تمام حقوق و مزایای مندرج در حکم کارگزینی مربوط و پس از آن تا پایان دوران آمادگی به خدمت نصف مبلغ مزبور(به استثناء کمک هزینه اولاد و عائله مندی که کامل پرداخت می‌شود) قابل پرداخت خواهد بود.

تبصره 3. دوران آمادگی به خدمت با پرداخت کسور بازنشستگی به مأخذ تمام حقوق، جزء سابقه خدمت کارمندان رسمی و پیمانی محسوب خواهد شد.

تبصره 4. موسسه‌ مکلف است تا زمانی که کارمند آماده به خدمت دارد، برای تصدی پست‌هایی که جدیداً ایجاد می‌شود یا بدون متصدی است از کارمندان مربوط (دارای شرایط احراز) استفاده نماید و فقط در صورتی مجاز به استخدام می‌باشد که کارمند آماده به خدمت واجد شرایط نداشته باشد.

تبصره 5 . کارمند آماده به خدمت که به پست سازمانی منصوب می‌شود در صورت امتناع از شروع به کار و غیبت، طبق مقررات مربوط با او رفتار خواهد شد.

تبصره 6. انتقال یا مأموریت کارمند آماده به خدمت به سایر دستگاهها و موسسات، موجب قطع حالت آمادگی به خدمت وی خواهد شد.

ماده 109. قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب 20/1/1368 مجلس شورای اسلامی و اصلاحات بعدی آن در مورد کارمندان موسسه لازم الاجرا بوده و تغییرات در مفاد آیین‌نامه اجرایی آن با تصویب هیأت امناء قابل اجرا است.

ماده 110. اصلاحات مرتبط با قانون مشاغل سخت و زیان آور در مورد کارمندان موسسه لازم الاجرا بوده و تغییرات در مفاد قانون فوق و آیین نامه‌های مربوط با تصویب هیأت امناء قابل اجرا است.

ماده 111. موسسه‌ ملزم به رعایت تمامی قوانین و مقررات ایثارگران است، مگر در مواردی که در این آیین‌نامه و دستورالعمل‌های آن تصریح شده باشد.

ماده 112. بازخریدی کارمندان برابر دستورالعملی خواهد بود که به تصویب هیأت امناء می‌رسد. هر گونه به کار گیری کارمندان بازخرید شده موسسه یا سایر موسسات وزارت متبوع و دستگاههای موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری ممنوع می باشد.

ماده 113. قانون ارتقاء بهره‌وری کارمندان بالینی نظام سلامت مصوب 30/01/1388 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی و دستورالعمل‌های مربوط به آن لازم الاجراء می‌باشد.

ماده 114. کارمند رسمی می‌تواند با درخواست کتبی از خدمت در موسسه استعفا کند. در هیچ مورد، استعفای کارمند رافع تعهدات او در برابر موسسه نخواهد بود. استعفا از تاریخی تحقق می‌یابد که موسسه به صورت رسمی با آن موافقت نماید. موسسه مکلف است ظرف یک‌ماه از تاریخ وصول استعفا، رد یا قبول آن را کتباً اعلام دارد. چنانچه تا پایان یک ماه رد یا قبول استعفا ابلاغ نگردد، این امر در حکم قبول استعفا تلقی خواهد شد.

تبصره 1. درصورت درخواست کارمند مستعفی، استرداد وجوهی که بابت کسور بازنشستگی پرداخت کرده است، تابع ضوابط صندوق مربوط خواهد بود.

تبصره 2. استخدام مجدد کارمند رسمی که استعفا کرده است در صورت نیاز موسسه برابر ضوابط استخدامی مندرج در این آیین‌نامه خواهد بود. احتساب سوابق خدمت این قبیل کارمندان از لحاظ بازنشستگی مشروط به اینکه وجوه کسور بازنشستگی را دریافت نکرده باشند، بلامانع است.

تبصره 3. به کارمند مستعفی وجوه مرخصی استفاده نشده پرداخت خواهد شد.

ماده 115. موسسه مکلف به رعایت آراء دیوان عدالت اداری می‌باشد.

ماده 116– موسسه مجاز است برابر دستورالعمل مصوب توسط هیأت رییسه موسسه، از وجود کارمندان به صورت دورکاری استفاده خدمتی نماید.

ماده 117. کلیه قوانین، دستورالعملها و ضوابط قبلی مادامی که اصلاحیه بعدی مصوب و ابلاغ نگردد، به قوت خود باقی مانده و لازم الاجراء می‌باشد. ضمناً در مواردی که حکم خاصی برای اجرای برخی از قوانین و مقررات عمومی دولت در این آیین‌نامه پیش‌بینی نشده باشد، تا تصویب دستورالعمل و مقررات جدید توسط هیأت امناء مقررات عمومی دولت نافذ خواهد بود.

ماده 118. مسئولیت پاسخگوئی به ابهامات، تفاسیر و سئوالات مطروحه در خصوص مفاد این آئین نامه از سوی موسسه به عهده کمیته 3 تا 5 نفره منتخب از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود. مصوبات و تصمیمات این کمیته به منزله مصوبه هیات امناء تلقی می گردد.

ماده 119. این آیین‌نامه در 119 ماده و تبصره های مربوط در تاریخ ................. به تصویب هیأت امناء رسید.


دستور العمل  نحوه تعیین حق شغل ، حق شغل ، فوق العاده مدیریت و سرپرستی  ، فوق العاده ایثارگری ، فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته ، فوق العاده بدی آب و هوا و فوق العاده جذب

‫این دستورالعمل به استناد ماده 50، تبصره 3 ماده 50، مواد 51 و 53 و بند 1 ، 2 و 17 ماده 54 آیین نامه اداری  ‫استخدامی کارمندان غیر هیأت علمی موسسه به شرح ذیل تنظیم گردید.

ماده 1. جدول امتیاز حق شغل موضوع ماده 50 آیین نامه اداری و استخدامی کارمندان غیر هیأت علمی موسسه، به شرح جدول شماره (1) تعیین می شود.


     رتبه های  شغلی

طبقات جدول                        
    

مقدماتی
    

پایه
    

ارشد
    

خبره
    

عالی
    


 


 

طبقه یک
    

2400
    

2650
    

3000
    

0
    

0
    


 

طبقه دوم
    

2600
    

2850
    

3200
    

3650
    

4200
    


 

طبقه سوم
    

2800
    

3050
    

3400
    

3850
    

4400
    


 

طبقه چهارم
    

3000
    

3250
    

3600
    

4050
    

4600
    


 

طبقه پنجم
    

3200
    

3450
    

3800
    

4250
    

4800
    


 

طبقه ششم
    

3400
    

3650
    

4000
    

4450
    

5000
    


 

طبقه هفتم
    

3600
    

3850
    

4200
    

4650
    

5200
    


 

طبقه هشتم
    

3800
    

4050
    

4400
    

4850
    

5400
    


 

طبقه نهم
    

4000
    

4250
    

4600
    

5050
    

5600
    


 

طبقه دهم
    

4200
    

4450
    

4800
    

5250
    

5800
    


 

طبقه یازدهم
    

4400
    

4650
    

5000
    

5450
    

6000
    


 

طبقه دوازدهم
    

4600
    

4850
    

5200
    

5650
    

6200
    


 

طبقه سیزدهم
    

4800
    

5050
    

5400
    

5850
    

6400
    


 

طبقه چهاردهم
    

5000
    

5250
    

5600
    

6050
    

6600
    


 

     رتبه های  شغلی

طبقات جدول                        
    

مقدماتی
    

پایه
    

ارشد
    

خبره
    

عالی
    


 

طبقه پانزدهم
    

5200
    

5450
    

5800
    

6250
    

6800
    


 

طبقه شانزدهم
    

5400
    

5650
    

6000
    

6450
    

7000
    


 


ماده 2. نحوه تعیین طبقه ورود و امتیازحق شغل: تا تصویب دستورالعمل ارزشیابی شغل و شاغل ‫موضوع ماده 52، جدول شماره (2) که بر اساس مدرک تحصیلی مندرج در شرایط احراز طرح طبقه بندی مشاغل پیش بینی ‫شده، برای اختصاص به اولین طبقه شغلی مربوط به کارمندان ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

جدول شماره 2

اولین طبقه شغلی
    

تحصیلات

1
    

زیر دیپلم

2
    

دیپلم

3
    

کاردانی

4
    

کارشناسی

5
    

کارشناسی ارشد

6
    

دکترای عمومی

7
    

Ph.Dدکترای تخصصی و


تبصره 1. از تاریخ تصویب این دستورالعمل، کارمندانی که طبقه شغلی آنان بر اساس مدرک تحصیلی در طبقات  ‫شغلی پایین تراز جدول شماره (2) قرار دارند، می باید براساس این جدول انطباق یابند.


 ‫تبصره 2. جانبازانی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد می باشند، کما کان از مقطع تحصیلی بالاتر دکتری (دکترا تخصصی یا .‪ ) Ph.Dبهره مند خواهند شد.


‫تبصره 3. به استناد تبصره 5 ماده 50 آئین نامه اداری و استخدامی امتیاز طبقه مشاغل بهداشتی و درمانی در ‫جدول حق شغل با ضریب 2/1 و دارندگان دکتر حرفه ای ، .‪ PH.Dو متخصصینن و بالاتر با ضریب 5/1 و  ‫برای سایر مشاغل با ضریب 1/1 محاسبه می گردد.


‫ماده 3. مدارک حوزوی و درجه هنری هنرمندان برابر دستورالعملهای ابلاغی قبلی مربوط، با یکی از مدارک  ‫فوق از لحاظ استخدامی همتراز می گردد.


‫ماده 4. تا تصویب دستورالعمل ارزشیابی شغل و شاغل موضوع ماده 52، امتیازحق شاغل کارمندان بر اساس ‫عوامل تحصیلات، دوره های آموزشی و مهارت، سنوات خدمت و تجربه طبق جدول شماره (3) تعیین و برقرار خواهد شد.

جدول شماره 3 : عوامل ارزیابی حق شاغل

تحصیلات
    

امتیاز تحصیلات
    

امتیاز دور های آموزشی
    

امتیاز مهارت و توانایی
    

امتیاز سنوات خدمت در هر سال
    

امتیاز تجربه مربوط و مشابه در هر سال

زیر دیپلم
    

1100
    

به ازای  طی هر یک ساعت دوره آموزشی مصوب 5/0 امتیاز  حداکثر 500 ) امتیاز
    

200
    

10
    

8

دیپلم
    

1200
    

250
    

15
    

10

کاردانی
    

14000
    

300
    

20
    

12

کارشناسی
    

1700
    

400
    

25
    

14

کارشناسی ارشد
    

2000
    

600
    

30
    

16

دکترای عمومی
    

2400
    

700
    

32
    

17

دکترای تخصصی و ph.D
    

2800
    

810
    

35
    

18

حداکثر امتیاز
    

2800
    

500
    

810
    

1050
    

540


تبصره 1. منظور از سنوات خدمت و تجربه، سوابق خدمتی تمام وقت در دستگاهها دولتی می باشد.

‫تبصره 2 . به امتیازتحصیلات دارندگان گواهینامه ‪ MPHبه میزان 200 امتیازاضافه می گردد.

‫ماده 5. فوق العاده ایثارگری متناسب با درصد جانباز و مدت خدمت داوطلبانه در جبهه و اسارت به شرح جدول شماره (4) تعیین و برقرار می گردد.

جدول شماره  (4): فوق العاده ایثارگری

ردیف
    

درصد جانبازی
    

مدت اسارت
    

مدت خدمت داوطلبانه در جبهه
    

امتیاز

1
    

5 درصد
    

3 تا 6 ماه
    

3 تا 6 ماه
    

400

2
    

6تا 9 درصد
    

تا12 ماه
    

تا12 ماه
    

500

3
    

10 تا 14 درصد
    

تا18 ماه
    

تا18 ماه
    

600

4
    

15 تا 19 درصد
    

تا24 ماه
    

تا24 ماه
    

700

5
    

20 تا 24 درصد
    

تا30 ماه
    

تا30 ماه
    

800

6
    

25تا29
    

تا36 ماه
    

تا36 ماه
    

900

7
    

30 تا 34
    

تا 42 ماه
    

تا 42 ماه
    

1000

8
    

35 تا 39
    

تا48 ماه
    

تا48 ماه
    

1100

9
    

40 تا 44
    

تا 54 ماه
    

تا 54 ماه
    

1200

10
    

45 تا 49
    

تا60 ماه
    

تا60 ماه
    

1300

11
    

50 تا 59
    

تا70 ماه
    

تا70 ماه
    

1500

12
    

60 درصد و بالاتر
    

بالاتر از 70 ماه
    

بالاتر از 70 ماه
    

1550


‫تبصره 1. فرزندان شهدا از امتیاز 1500 به عنوان فوق العاده ایثارگری برخوردار خواهند شد.

‫تبصره 2. در صورتی که کارمند از اجتماع حالات ایثارگر برخوردار باشد، بالاترین امتیازمربوط به یکی از آنها ‫مبنای تعیین امتیازقرار گرفته و  25 درصد از امتیازحالات دیگر ایثارگری ، به امتیاز ایثارگری وی اضافه خواهد ‫شد، مشروط بر آن که امتیازایثارگری آنان از سقف 1550 امتیازتجاوز ننماید. امتیاز کارمندان ایثارگری که از  ‫تاریخ 1/1/1388 در موسسه اشتغال یافته اند و یا از تسهیلات ایثارگری موجود در قوانین و مقررات مربوط ‫بهره مند نشده اند، بر اساس ساز و کار مذکور محاسبه می شود، در هر صورت میزان دریافتی ایثارگران بابت ‫ایثارگری نسبت به گذشته نباید کاهش یابد.

‫ماده 6. اعطاء امتنازات مربوط به دارندگان نشانها دولتی به شرح جدول شماره (5) خواهد بود.

جدول شماره 5 : امتیاز بندی نشانهای دولتی

میزان امتیاز
    

عوامل

800
    

دارندگان نشان عالی

650
    

دارندگان نشان تخصصی و عمومی درجه 1

500
    

دارندگان نشان تخصصی و عمومی درجه 2

400
    

دارندگان نشان تخصصی و عمومی درجه 3


تبصره. در صورتی که کارمند دارای بیش از یک نشان دولتی باشد جمع امتیاز نشانهای دولتی با رعایت حداکثر  ‫سقف امتیاز (800 امتیاز) ملاک عمل قرار می گیرد.

‫ماده 7. امتیازفوق العاده مدیریت و سرپرستی (مدیران حرفه ای ) متناسب با پچیدگی وظایف و مسئولیتها، حیطه ‫سرپرستی و نظارت و حساسیتهای شغلی و سایر عوامل بر اساس جدول شماره (6) تعیین می شود.

جدول شماره (6)  فوق العاده مدیریت و سرپرستی

حوزه جغرافیایی خدمت
    

سطوح مدیریت
    

معاون اداره  و همتراز
    

رییس اداره و همتراز
    

معاون مدیر کل و همتراز
    

مدیر کل و همتراز
    

معاون موسسه و همتراز

شهرستان


استان
    

سطح یک
    

510
    

950
    

1400
    

1850
    

2300

سطح دو
    

550
    

1000
    

1450
    

1900
    

2350

سطح سه
    

600
    

1050
    

1500
    

1950
    

2400

سطح یک
    

650
    

1100
    

1550
    

2000
    

2450

سطح دو
    

700
    

1150
    

1600
    

2050
    

2500

سطح سه
    

750
    

1200
    

1650
    

2100
    

2550

ملی
    

سطح یک
    

800
    

1250
    

1700
    

2150
    

2600

سطح دو
    

850
    

1300
    

1750
    

2200
    

2650

سطح سه
    

900
    

1350
    

1800
    

2250
    

2700


‫تبصره 1. موسسه موظف است عناوین مشاغل مدیریتی و سرپرستی خود را با توجه به عوامل مندرج در جدول ‫منضم به نامه شماره 357540/5/ الف تاریخ 20/7/1388 معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع و ‫اصلاحات بعدی آن تطبیق و اقدام نماید.


‫تبصره2. امتیازفوق العاده مدیریت مدیران و سرپرستان شاغل در ستاد موسسه های مرکز استان معادل امتیازات ‫سطح ملی و برای سایر موسسه ها معادل امتیازات سطح استان تعیین می گردد.

تبصره 3. پرداخت این فوق العاده مشروط به آن است که کارمند تصد پست مدیریتی را برعهده داشته و در آن ‫پست نیز اشتغال داشته باشد.


‫تبصره 4. به ازاء هر سال سابقه خدمت در مشاغل سرپرستی 1 درصد و در مشاغل مدیریتی 2 درصد و به ترتنب ‫حداکثر 10 درصد و 20 درصد از مجموع سقف امتیازات حق شاغل مندرج در آیین نامه به امتیازات حق شاغل ‫کارمندان مشمول اضافه می شود. در هر حال مجموع امتیازات موضوع این تبصره نباید از 20 درصد سیقف حق ‫شاغل تجاوز نماید.


‫تبصره 5. حقوق و مزایای مدیران و سرپرستان در مرحله تطبیق (01/01/1388) که با اعمال امتیاز فوق العاده ‫مدیریت از حقوق و مزایا افراد مشابه بعد از 01/01/1388 به پستهای مدیریتی منصوب شده اند به دلیل ثابت ‫بودن مبلغ تفاوت تطبیق کمتر می باشد، لذا به موسسه اجازه داده می شود معادل رییالی تفاوت را بدون در نظر ‫گرفتن پست مدیریتی و سرپرستی در مرحله تطبیق محاسبه و به سرجمع حقوق و مزایا یکارمندان ذ ینفع از  ‫طریق اصلاح تفاوت تطبیق اضافه نماید.


 ‫ماده 8. در اجرا بند 1 ماده 54 آئین نامه اداری و استخدامی، میزان فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته و بد ‫آب و هوا از تاریخ 6/1/1391 متناسب با مناطق مختلف کشور بر مبنای حقوق ثابت ( مجموع حق شغل، حق ‫شاغل، مدیریت) به شرح جداول ذیل می باشد.

‫الف) کارمندان شاغل در روستاها مناطق کمتر توسعه یافته موضوع تصویب نامه شماره 76294/ت 36095 ه ‫مورخ 10/4/1388 هیأت محترم وزیران و اصلاحات بعدی آن، از فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته باتوجه به  ‫ضریب محرومیت محل خدمت براساس جدول شماره (7) بهره مند می گردند.

جدول شماره 7 : درصد مناطق کمترتوسعه یافته

ضریب

(9)
    

ضریب

(8)
    

ضریب

(7)
    

ضریب

(6)
    

ضریب

(5)
    

ضریب محرومیت

سطح مشاغل

25%
    

18%
    

15%
    

12%
    

9%
    

مشاغل تخصصی با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر

20%
    

15%
    

11%
    

9%
    

6%
    

سایر مشاغل با هر مدرک تحصیلی


تبصره 1. چنانچه هریک از روستاهای واقع در دهستانهای منضم به فهرست فوق الذکر، به شهر تبدیل شوند،  ‫ضریب مربوط سالانه یک واحد کاهش می یابد تا به ترتیب و در نهایت حذف گردد.

‫تبصره 2. فوق العاده موضوع این ماده برا کارمندان رسمی و پیمانی که به مناطق کمترتوسعه یافته موضوع ‫تصویب نامه 76294/ ت 36095 ه مورخ 10/4/1388 هیأت وزیران (موضیوع کارگروه انتقال کارمندان ‫دولت از شهر تهران) منتقل می شوند تا 25% امتیازحقوق ثابت افزایش می یابد.

‫تبصره 3. به کارمندان مستقر در جزایر جنوبی خلنج فارس از جمله تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی، 100% ‫امتیازموضوع بند 1 ماده 54 آئین نامه اداری و استخدامی (25 درصد امتیازحقوق ثابیت)پرداخت خواهد شد.

‫فهرست سایر مناطق مرز برابر مصوبه 20272/ت 5 5 ه مورخ 14/1/1374 هیأت وزیران ملاک عمل ‫خواهد بود.

‫تبصره 4. شاغلین شهرهای با جمعیت زیر دوازده هزار نفر، از درصدهای جدول فوق حسب محل اشتغال ‫بهره مند می شوند.

‫ب) کارمندان شاغل در مناطق بد آب و هوا موضوع جدول درجه بندی نقاط کشور از لحاظ بدی آب و هوا ‫پیوست تصویب نامه شماره 20272/ت 515 ه مورخ 14/1/1374 هأت محترم وزیران و اصلاحات بعدی آن از ‫فوق العاده بدی آب و هوا با توجه به درجه بندی آب و هوای محل خدمت براساس جدول شماره 8 بهره مند  ‫می گردند. هر گونه تغییر در فهرست مناطق بد آب و هوا منوط به تصویب هیأت امناء خواهد بود.

جدول شماره 8 : درصد مناطق فوق العاده بدی اب و هوا

درجه

 (4)
    

درجه

 (3)
    

درجه

 (2)
    

درجه

(1)
    

درجه بندی آب و هوا

سطح مشاغل

25%
    

16%
    

12%
    

10%
    

مشاغل تخصصی با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر

20%
    

14%
    

10%
    

8%
    

سایر مشاغل با هر مدرک تحصیلی


ماده 9. فوق العاده های بندهای الف و ب ماده 8، صرفاً به کارمندانی که به موجب حکم  کارگزینی صادره در ‫فهرست مناطق مورد اشاره اشتغال داشته باشند تعلق می گیرد.ضمناً افزایش فوق العاده های مذکور در سقف ‫درصدها مندرج در بند 1 ماده 54 آئین نامه، منوط به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه و ‫تصویب هیات امناء خواهد بود. در هر حال مجموع درصدها جداول فوق بابت تعیین و برقرار فوق العاده  ‫کمتر توسعه یافته و بد آب و هوا، از سقف (25%) امتیازحقوق ثابت برای هر کارمند تجاوز نخواهد کرد.


‫ماده 10. مشمولین قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز، از کار افتاده و مفقود الاثر انقلاب  اسلامی و ‫جنگ تحمیلی مصوب 30/6/1372 مجلس شورای اسلامی که از حقوق و مزایای حالت اشتغال بهره مند می باشند ‫در صورتی که محل جغرافیایی پست سازمانی آنها در مناطق کمتر توسعه یافته و بد آب و هوا موضوع ‫تصویب نامه ها ی شماره مندرج در بند الف و ب ماده 8 این دستورالعمل باشد حسب مورد براساس احکام این ‫دستورالعمل از مزایا مربوط برخوردار می گردند.

‫تبصره. فهرست مشاغل تخصصی توسط مرکز توسعه و تحول اداری وزارت متبوع تهیه و ابلاغ خواهد شد. این ‫فهرست ملاک عمل می باشد.


‫ماده 11. فوق العاده سختی کار شرایط محیط کار کارمندان با توجه به بند 3 ماده 54 آئین نامه اداری و  ‫استخدامی به شرح ذیل محاسبه و تعیین می گردد.

‫الف) نحوه محاسبه و تعیین فوق العاده سختی کار در بیمارستانهای روانی و بخش های روانی و بیمارستانهای  ‫سوختگی :

مبلغ فوق العاده سختی کار=عدد ضریب سالانه × امتیاز فوق العاده سختی کار جدید = 30 × 12 / امتیازفعلی فوق العاده سختی کار

‫ب) نحوه محاسبه و تعیین فوق العاده سختی کار در سایر محیط های غیر متعارف:

مبلغ فوق العاده سختی کار=عدد ضریب سالانه × امتیاز فوق العاده سختی کار جدید = 15 × 12 / امتیازفعلی فوق العاده سختی کار

ماده 12. به شاغلینی که برحسب نوع و ماهیت شغل خود موظف به انجام نوبتهای کاری غیر متعارف می باشند، ‫برحسب امتیازات جدول شماره (9) فوق العاده نوبت کاری غیر متعارف پرداخت می گردد.

جدول شماره (9)

ردیف
    

نوبت های غیر متعارف
    

امتیاز

1
    

یک نوبتی دائم (عصر کار )
    

400

2
    

دو نوبتی چرخشی منظم ( صبح کار – شبکار )
    

600

3
    

دو نوبتی منظم (شب کار – صبح کار )
    

600

4
    

ترکیب دو یا چند حالات از حالات فوق به صورت متناوب
    

600

5
    

دو نوبتی منظم ( عصرکار – شب کار )
    

700

6
    

سه نوبتی  منظم چرخشی ( صبح کار – عصر کار و شب کار )
    

800

7
    

یک نوبتی دائم (شب کار )
    

900


ماده 13. به استناد بند 17 ماده 54 آئین نامه اداری و استخدامی موسسه موظف است نسبت به برقراری فوق ‫العاده جذب برای کارکنان رسمی، پیمانی و مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان بماخذ 35% حقوق ‫ثابت و مزایای مستمر مشتمل بر (حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت، ایثارگری و سختی کار) و کارکنان ‫قراردادی اعم از مشمولین تبصره 3 و 4 ماده 2 دستورالعمل مصوب هیات امناء ها و خرید خدمت مشاغل ‫کارگری به ماخذ 35% حقوق و مزایا (حقوق مبناء یا کارمزد و فوق العاده سختی کار) از تاریخ 1/12/1390اقدام ‫نماید. ضمناً حداکثر سقف پرداخت ریالی این فوق العاده برحسب مدرک تحصیلی برابر جدول ذیل تعیین و می ‫باید رعایت گردد.

جدول شماره (10)

حداکثز سقف ریالی قابل پرداخت
    

مقطع تحصیلی
    

ردیف

000/000/3 ریال
    

کاردان به پایین
    

1

000/500/3 ریال
    

کارشناسی و کارشناسی ارشد
    

2

000/000/4 ریال
    

دکتری
    

3


ماده 14. این دستورالعمل در 14 ماده و 18 تبصره به تصویب هیات امناء رسید. آثار مالی ناشی از اجرای آن با ‫رعایت ماده 68 آیین نامه نسبت به قوانین و دستورالعملهای قبلی از تاریخ 1/1/1391 قابل پرداخت می باشد.


دستورالعمل نظام آموزش و توانم‫ندسازی

‫موضوع ماده 46 آیین نامه اداری و استخدا می کارکنان غیرهیات علمی


این نظام به استناد ماده 46 فصل هفتم آیین نامه اداری و استخدامی کارکنان غیرهیات علمی موسسات علوم  ‫پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی در7 بخش، 41 ماده و 22 تبصره تهیه و تدوین گردید و به تصویب ‫هیات امناء رسید.

‫بخش اول : کلیات

 ‫ماده 1 . تعاریف و اصطلاحات

‫- کارگروه تخصصی آموزش و توانمند سازی منابع انسانی: گروه تخصصی مشخصی شامل نمایندگان ‫منتخب  ‫موسسات علوم پزشکی و ستاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است که با هدف ایجاد ‫وحدت رویه، نظارت و همسوسازی امور آموزش و توانمندسازی منابع انسانی فعالیت می نمایند که به ‫اختصار کارگروه آموزش نامیده می شود.

‫- منابع انسانی: به تمامی شاغلین رسمی، پیمانی و قراردادی (اعم از مدیران و کارکنان) موسسه که مشمول ‫آموزش هستند اطلاق می شود که در این دستورالعمل تحت عنوان کارمندان بکار می رود.

‫- واحد آموزش و توانمندسازی منابع انسانی: یکی از واحدهای معاونت توسعه مدیریت و منابع موسسه

‫‫است که سطح دانش و مهارتهای شغلی مناسب ‫موسسه برای کارمندان را در راستای انجام  وظایف، ماموریتها و دستیابی به اهداف موسسه ، تعیین می نماید و موظف به اجرای مراحل اصلی فرایند آموزش در موسسه می ‫باشد که به اختصار واحد آموزش نامیده می شود.

  ‫- آموزش و توانمندسازی منابع انسانی: تمامی برنامه ها وفعالیت های آموزشی است که درچارچوب

‫دستورالعمل نظام آموزش در راستای افزایش وبهبود سطح شایستگی وتوانمندسازی کارمندان به منظور

 ‫ارتقاء بهره وری وکارآمدی موسسه طراحی واجرا می شود.

‫ - راهبرد آموزش: به رویکردهای کلی آموزش اطلاق می شود که چگونگی تحقق اهداف آموزشی موسسه‫  ‫را مشخص می کند.

‫‫- برنامه آموزش: مجموعه اقدامات وفعالیت های آموزشی هدفمنداست که براساس اهداف و راهبردهای

 ‫آموزشی موسسه درسه سطح راهبردی، میان مدت وکوتاه مدت طراحی می شود.

‫- ساختار مدیریت و راهبری آموزش منابع انسانی: خط مشی گذاری آموزشی، طراحی وبرنامه ریزی

‫آموزشی، اجرا، نظارت، ارزشیابی و اثربخشی آموزشی مراحل اصلی چرخه آموزش در موسسه است که  ‫مجموعه آنها ساختار مدیریت وراهبری آموزش منابع انسانی را تشکیل می دهد.

‫- دوره آموزشی بلند مدت: آموزشهایی است که مدت آن بیشتر از یکسال بوده و برای افزایش دانش و

 ‫مهارتهای فرد جهت ایفای نقشهای جدید ارائه می گردد.

‫- دوره آموزشی کوتاه مدت: آموزشهایی است که مودت آن کمتر از یکسوال بووده و محتووای آموزشی

‫مشخص و از پیش تعیین شده ای با استفاده از امکانات آموزشی به منظور ایجاد مهارت، افزایش دانش و یا  ‫تغییر نگرش به فراگیران انتقال داده می شود.

‫ ‫- آموزش پودمانی: شکلی ازآموزش های شغلی است که تخصص های شغلی درقالب مهارت های مستقل

‫وجدا از هم به کارمندان آموزش داده می شود وهریک ازآموزش ها، مهارت ودانش خاصی را ایجاد می کند ‫ودرعین حال درکنارسایر پودمانهای آموزشی منجر به ایجاد یک مهارت و یا دانش جدید وجامع می گردد.

‫‫- آموزش مدیران: تمامی دوره ها و فعالیت های آموزشی که به منظورافزایش دانش و بینش مدیریتی و

‫ ‫بهبود مهارت های فنی، انسانی وادراکی وتعالی معنوی مدیران درچارچوب نظام آموزش طراحی واجرا می ‫گردد.

‫- آموزشهای بدو انتصاب: به آن دسته از آموزشهایی اطلاق می شود که گذراندن آنها قبل یا در سال اول انتصاب  ‫به پست های سرپرستی و مدیریتی ضروری است. ‫

‫- دوره های آموزشی الزامی: دوره یا پودمانهایی که گذراندن آنها برای کارمندان اجباری است. این دسته

‫از دوره ها تحت عنوان دوره های اصلی نیز نامیده می شوند.

 ‫- دوره های آموزشی اختیاری: دوره هایی که کارمندان با توجه به شغل مورد تصدی، علایق، تجارب

‫ ‫شخصی یا نیاز سازمان از بین دوره ها یا پودمانهای اعلام شده انتخاب می نمایند. این دوره ها تحت عنوان   ‫دوره های مکمل نیز نامیده می شوند.

‫- آموزش مداوم جامعه پزشکی: مجموعه آموزشهای مورد تأیید دفتر آموزش مداوم جامعه پزشکی که به

‫منظور ارتقاء سطح دانش و مهارتهای شغلی و حرفه ای مشمولین جامعه پزشکی توسط دفاتر آموزش

 ‫مداوم جامعه پزشکی موسسات و یا سایر مراکز آموزشی مجاز ارائه می شود.

‫- بورس آموزشی: فرصت و امکانی است که یک دانشگاه ، موسسه داخلی یا خارجی و یا موسسه بین

‫المللی دراختیارموسسه قرارمی دهد وکارمندان می توانند با استفاده از آن در یک یا چند دوره آموزشی کوتاه ‫ ‫مدت که با شغل و وظایف جاری یا آینده آنان ارتباط داشته وموجب افزایش دانش ومهارت های شغلی آنان ‫می شود، شرکت نمایند.

‫‫- برون سپاری آموزش: انتقال ومحول نمودن یک فعالیت خاص آموزشی مورد نیاز ازداخل موسسه به

‫یکی از موسسات، دانشگاهها و مراکز ذیصلاح واجرای آن توسط آن موسسه،دانشگاه و مرکز را برون

‫سپاری آموزش می گویند.

‫- نیازسنجی آموزشی: فرآیند جمع آوری وتجزیه و تحلیل اطلاعات است که بر اساس دستور العملهایی

‫‫که توسط کمیته راهبری وزارت متبوع ابلاغ می گردد فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب مورد

 ‫شناسایی قرار گرفته و نیازهای آموزشی کارمندان تعیین می گردد .

‫- شناسنامه آموزشی: کاربرگی الکترونیکی است که تمامی اطلاعات آموزشی هر یک از کارمندان موسسه

‫اعم از اطلاعات پرسنلی، آموزشهای مورد نیاز، آموزشهای گذرانده شده و معادل سازی فعالیت های علمی ‫مرتبط با شغل کارمند ( تالیف، تحقیق، ترجمه وتدریس و....) در آن ثبت و نگهداری می گردد و در ارتقاء، انتصاب  ‫و ارزشیابی عملکرد کارمندان مورد استفاده قرار می گیرد.   ‫

‫ - گواهینامه آموزشی: برگه ای است که در پایان دوره آموزشی در ازاء کسب نموره قبولی به هر یک از ‫شرکت کنندگان اعطاء می شود. این برگه حاوی اطلاعات شخصی شرکت کننده، عنوان دوره، سمینار و ...، ‫‫شماره مجوز برگزاری، زمان برگزاری، مدت ونمره کسب شده است که با امضای بالاترین مقام آموزش ‫منابع انسانی موسسه معتبر خواهد بود. درج نمره قبولی در گواهینامه های آموزشی همایش ها و سمینارها ‫الزامی نیست.

‫- گواهینامه نوع اول : به گواهینامه ای اطلاق می گردد که پس از اتمام هر دوره آموزشی، به شرکت

 ‫کنندگانی که درارزشیابی آن دوره موفق شده اند اعطا می گردد.

‫- گواهینامه های نوع دوم: به گواهینامه هایی اطلاق می گردد که با گذراندن دوره های آموزشی و دریافت ‫گواهینامه های نوع اول و انجام فعالیت های علمی مرتبط با شغل کارمند ( تالیف، تحقیق، ترجمه وتدریس ‫ساعات آموزشی مورد نیاز، پس از تائید کمیته آموزش به فراگیران اعطاء     ‫و....) با در نظر گرفتن حد نصاب ساعات آموزشی مورد نیاز، پس از تایید کمیته آموزش به فراگیران اعطا ‫می گردد و دارندگان آن می توانند از مزایای استخدامی آن نظیر دارندگان مدارک تحصیلی فوق دیپلم، ‫‫لیسانس، فوق لیسانس ودکترا درشرایط احرازمشاغل مربوط درچارچوب رعایت تمامی قوانین ومقررات ‫مربوطه برخوردار گردند.

‫- مراکز آموزشی ذی صلاح : به مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی که صلاحیت

 ‫فنی و تخصصی آنها به تأیید موسسه رسیده باشد، اطلاق می گردد.

‫- در این دستورالعمل کمیته راهبری آموزش و توانمندسازی منابع انسانی وزارت متبوع به اختصار کمیته ‫راهبری و کمیته آموزش و توانمندسازی منابع انسانی موسسه به اختصار کمیته آموزش نامیده می شود.

    ‫ماده 2 . اصول، اهداف و راهبردهای آموزش منابع انسانی موسسه به شرح بندهای ذیل است:

  ‫الف) اصول حاکم برآموزش منابع انسانی:

 ‫‪ ●اصل نگرشی سیستمی

‫ ‫برقراری ارتباط درونی بین اجزاء آموزش ازیک طرف وارتباط بیرونی بین نظام آموزش با سایر ‫نظام های مدیریت منابع انسانی

‫‪ ●اصل جامعیت

‫درنظرگرفتن تمامی نیازهای آموزشی مشواغل عمومی واختصاصی درجنبه های عمومی، شغلی و ‫مدیریتی در ساختار دوره ها

‫‪ ●اصل توجه به تغییرات

‫بازنگری و بازطراحی آموزش ها واستمرارآنها مبتنی برتغییرات،تحولات و پیشرفت های علمی وفناوری  ‫روز

‫‪ ●اصل نگرش راهبردی

‫همسوسازی اهداف ، راهبردها وبرنامه های آموزش منابع انسانی موسسه باچشم انداز، هدفها، وخط ‫مشی های کلان و برنامه های توسعه ملی وسازمانی

‫‪ ●اصل همکاری ومشارکت

‫مشارکت مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی وغیردولتی درفرایند آموزش وتوانمندسازی منابع ‫انسانی

‫‪ ●اصل اصلاح و بازخورد مستمر

آسیب‫شناسی وبررسی مستمرنظام آموزش وفراهم نمودن بازخوردهای لازم جهت اصلاح ‫

‫ب) اهداف آموزش

‫1 -ارتقاء سطح کیفی سرمایه انسانی موسسه ازطریق افزایش سطح توانایی دانش ومهارت منابع انسانی

‫2 -افزایش اثربخشی وکارائی درارائه خدمات ازطریق توسعه بینش، دانش ومهارت های متصدیان ‫مشاغل

‫3 -افزایش سطح باور واعتقادات منابع انسانی نسبت به ارزشهای اسلامی و توسعه آگاهی های ‫عمومی آنان درابعاد مختلغ فرهنگی واجتماعی

‫4 -روزآمدسازی وارتقاء سطح دانش، مهارت ونگرش منابع انسانی

5 -توانمندسازی مدیران جهت ایفای موثرنقش ها و وظایف مدیریتی

‫6 -آماده سازی کارمندان موسسه ازبعد دانش، مهارت وشایستگی های شغلی برای ارتقاء به  ‫رتبه شغلی بالاتر در شغل مورد تصدی

‫7 -آماده سازی کارمندان موسسه جهت انتصاب به سطوح شغلی باتتر و یا پذیرش نقشهای جدید

‫ج) راهبرد های آموزش منابع انسانی موسسه

‫1 -ایجاد نگرش راهبردی وهمسوسازی برنامه های توانمندسازی وتوسعه کارمندان با اهداف  ‫راهبردی موسسه

2 -ایجاد یکپارچگی وتعامل بین عناصرفرآیند آموزش به عنوان رویکرد فرایندی – تعاملی

‫‫3 -ایجاد تناسب بین برنامه ها، فرصت های آموزشی و یادگیری با نیازهای آموزشی شغلی وسازمانی واجتناب ‫ازآموزشهای غیرضروری        ‫

‫4 -ایجاد انگیزه برای خودسازی ورشد معنوی، مهارتی، دانشی و مادی کارمندان

‫5 -ارتقاء سطح باور واعتقاد مدیران به توانمندسازی وارتقاء سرمایه انسانی ازطریق آموزش

‫6 -افزایش اثربخشی برنامه ها، دوره ها وفرصت های آموزشی ویادگیری درسطوح مختلف

‫7 -استفاده ازمنابع ظرفیتهای درون وبرون سازمانی در تعیین و تأمین خدمات آموزشی

‫8 -کاربرد استانداردهای ملی و بین المللی درمدیریت وراهبری فرایند آموزش

‫9 -استفاده از رویکردها، مدل ها، روش ها وفناوری نوین مدیریت برای اجرا وارزشیابی آموزش

10- ‫تمرکز بررویکردآموزش های کوتاه مدت وکاربردی و بازنگری ادواری آن

‫11-نظارت و ارزشیابی مستمر فرآیند آموزش کارمندان

12- ارتقاء بهره وری آموزش و افزایش بازگشت سرمایه

بخش دوم: ساختارمدیریت و راهبری آموزش

‫ ‫ماده 3 . موسسه مکلف است جهت دستیابی و پیشبرد اهداف نظام آموزش و توانمند سازی منابع انسانی

‫‫نسبت به ایجاد ساختار تفصیلی در زیر مجموعه مدیریت توسعه سازمان و سرمایه انسانی موسسه متناسب با حجم فعالیتهای آموزشی اقدام نماید

تبصره. موسسه مکلف است تا زمان تصویب ‫ساختار تفصیلی نسبت به تامین نیروی مورد نیاز واحد ‫آموزش جهت انجام مراحل اصلی فرایند آموزش اقدام نماید. همچنین موسسه موظف است جهت دستیابی و پیشبرد اهداف نظام آموزش منابع انسانی نسبت به ایجاد تشکیلات تفصیلی متناسب با حجم فعالیتهای ‫آموزشی کارمندان موسسه اقدام نماید

‫ماده 4 . موسسه موظف است از سیاستگذاری ومدیریت کلان آموزش که براساس استاندارد مدیریت کیفیت آموزش منابع انسانی از طرف ‫کمیته راهبری آموزش ابلاغ می شود، تبعیت نموده و نسبت به تشکیل  کمیته آموزش وتوانمندسازی منابع انسانی با ترکیب  ‫اعضاء و وظایف زیر اقدام نماید:     ‫

اعضای کمیته آموزش وتوانمندسازی منابع انسانی

‫1 -معاون توسعه مدیریت و منابع موسسه به عنوان رئیس کمیته

‫2 -مدیر توسعه سازمان و سرمایه انسانی موسسه به عنوان عضو کمیته

‫3 -مدیر بودجه و پایش عملکرد و یا عناوین مشابه حسب موارد مطروحه در کمیته به عنوان عضو مدعو

‫4 -مسئول واحد آموزش و توانمندسازی موسسه به عنوان دبیر کمیته

‫5 -یک نفر نماینده تام الاختیار و مطلع از هر معاونت حسب موارد مطروحه به عنوان عضو مدعو

‫4 -حداقل یک نفراز کارشناسان آموزش موسسه به انتخاب ‫مسئول واحد آموزش به عنوان عضو کمیته

‫7 -دبیر آموزش مداوم جامعه پزشکی موسسه به عنوان عضو کمیته ‫درصورت نیاز، موسسه می تواند با پیشنهاد اعضاء و تایید رئیس کمیته، افراد یا مقام مسئول دیگری علاوه  ‫بر بندهای 1 تا 8 را به عنوان عضو کمیته تعیین نماید.

وظایف کمیته آموزش وتوانمندسازی موسسه

 1 -اجرای سیاستها و مصوبات کمیته راهبری

‫‫2 -بررسی، تعیین و تصویب کلیات برنامه های آموزشی موسسه  

‫3 -بررسی و تایید نهایی نیازهای آموزشی موسسه براساس تحلیل سازمان، واحد، شغل وفرد و صدور ‫مجوز

‫4 -بررسی و تصویب برنامه های آموزش موسسه اعم ازبرنامه راهبردی، میان مدت و کوتاه مدت

‫5 -بررسی و پیشنهاد اعتبارات مورد نیاز جهت پیشبرد برنامه های آموزش و توانمندسازی و پیش ‫بینی در بودجه سالانه آموزش معادل حداقل یک درصد از کل اعتبارات موسسه

‫‫6 -بررسی و پیگیری تصویب و هزینه کرد اعتبارات آموزش پیش بینی شده در بودجه سنواتی موسسه  ‫برای آموزش و توانمندسازی براساس برنامه های مصوب.

‫7 -بررسی وتایید رویه های آموزشی مورد نیازموسسه

‫8 -بررسی و تایید محتوا و مواد آموزشی مورد نیاز دوره های آموزشی به صورت چاپی و الکترونیکی ‫بر اساس سرفصلهای آموزشی مصوب

‫9 -بررسی و انتخاب مؤسسات مجری و یا مشاور(ذیصلاح) در حوزه فرایند آموزش

10-تعیین سیاست های برخورداری از سازوکارهای انگیزشی در چارچوب قوانین و مقررات

11-‫بررسی، تأیید و صدور گواهینامه های نوع دوم سطح مهارتی و سطح تخصصی

12-‫بررسی، تأیید اولیه مدارت مرتبط با گواهینامه های تخصصی- پژوهشی سطح 1 و 2

13-‫همکاری با نماینده کمیته راهبری جهت نظارت بر فرآیند آموزش و توانمندسازی

‫14-تعیین حق الزحمه در جهت ایجاد انگیزه های تزم برای عوامل اجرایی آموزش در اجرای ‫فرایندهای آموزش

‫15-تعیین و تصویب شاخصهای ارزیابی عملکرد برنامه های آموزش و توانمند سازی  و نظارت بر حسن اجرای آن توسط واحدهای زیر مجموعه موسسه

‫16-‫بررسی و پیگیری مسائل و مشکلات آموزشی و ارائه راهکارهای مناسب برای انجام ‫اقدامات اصلاحی

17- ‫اعطای بورسهای آموزشی و فرصت های مطالعاتی بر اساس شیوه نامه ابلاغی از طرف کمیته راهبری

18-بررسی و تایید حق الزحمه اساتید در موارد خاص

‫19-پاسخگویی و ارائه صورت جلسات و گزارشهای کمیته آموزش به صورت سالانه و ادواری به کمیته راهبری آموزش و هیات رئیسه موسسه

‫انجام سایر وظایفی که براساس نظام آموزش منابع انسانی مشخص می شود و یا موارد پیشنهادی از سوی موسسه در حوزه آموزش و توانمندسازی منابع انسانی

‫بخش سوم: فرایند آموزش

‫ماده 5 . در حالت کلی فرایند آموزش به شرح ذیل می باشد.

 ‫الف) خط مشی گذاری آموزشی

‫موسسه موظف است خط مشی های آموزشی خود را در راستای چشم انداز بیست ساله، برنامه های ‫توسعه ای کشور، نقشه علمی جامع سلامت کشور و بر اساس سیاستهای ابلاغی از سوی کمیته راهبری و اهداف  ‫و راهبردهای این نظام تعریف، تدوین، تصویب و اجرا ‫نماید.   ‫             ‫

‫ب) طراحی و برنامه ریزی آموزشی

  ‫مرحله طراحی وبرنامه ریزی آموزشی منابع انسانی شامل دو فعالیت اصلی زیراست:

 1 -نیازسنجی و طراحی آموزشها

‫ ‫موسسه موظف است براساس اهداف و راهبردهای آموزش کمیته راهبری، نیازهای آموزشی سازمانی  ‫‫شغلی و فردی کارمندان را شناسایی و برای مرتفع نمودن آنها دوره ها و پودمانهای آموزشی مناسب با  ‫استفاده از الگوهای نوین را طراحی نموده، و به منظور ارتقاء سطح دانش و تخصص، زمینه توانمند سازی ‫کارمندان را فراهم و به طور مستمر نیازها و دوره ها را روزآمد نماید.

 2 -تدوین برنامه های آموزش

‫دومین مرحله برنامه ریزی آموزشی، طراحی و تدوین برنامه های آموزشی موسسه  است. برنامه آموزش ‫موسسه بایستی در سه بازه زمانی بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت طراحی گردد. در طراحی برنامه های آموزشی، باید اهداف ‫ و راهبردهای کلان آموزش وزارت متبوع، اهداف و راهبردهای آموزش موسسه  و نیازهای آموزش و توسعهای کارمندان مورد توجه قرار گیرد. موزطشی باید اهداف راهبردهای برنامه های  ‫آموزش موسسه پس از تصویب کمیته آموزش موسسه جهت اجرا به واحد آموزش ابلاغ می شود

‫ج) اجرای آموزش ها

‫مدیریت و راهبری برنامه های تدوین شده آموزش و توانمندسازی وچگونگی فراهم نمودن امکانات ومنابع ‫کافی برای اجرای دوره های آموزشی دراین مرحله  از فرآیند آموزش صورت می گیرد. دوره های آموزشی ‫برای کارمندان در موسسه می بایست  بر اساس نیاز سنجی های آموزشی اجرا شود و کارمندان ملزم به ‫گذراندن دوره های آموزشی مورد نیاز، مرتبط با پست سازمانی خود و نیازهای موسسه خواهند بود. ‫واحدآموزش و توانمندسازی موسسه، مسئولیت اطلاع رسانی و اجرای برنامه های آموزش را تحت نظارت ‫کمیته ی آموزش موسسه برعهده خواهد داشت.

‫ماده 6. موسسه مکلف است بودجه آموزشی مورد نیاز را بطور سالانه در بودجه سنواتی پیش بینی و پس از تصویب ‫هزینه نمایند و در سال به صورت میانگین حداقل 50 ساعت آموزشهای ضمن خدمت برای هر ‫‫رشته شغلی برگزار نماید. کارمندان معرفی شده به این دوره ها در صورت عدم کسب نمره قبولی مکلف به  ‫پرداخت هزینه اجرای دوره می باشند.

‫تبصره1. سقف ساعات آموزشی سالانه برای کارمندان جهت برخورداری از تمامی امتیازات آموزش، مطابق ‫با مفاد مربوط به اعطاء گواهینامه نوع دوم این دستورالعمل (دارندگان مدارک تحصیلی دیپلم، فوق دیپلم یا ‫گواهینامه مهارتی حداکثر 150 ساعت، دارندگان مدارک تحصیلی لیسانس یا گواهینامه تخصصی حداکثر ‫130 ساعت و دارندگان مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر یا گواهینامه تخصصی- پژوهشی سطح یک ‫و دو حداکثر 120 ساعت) خواهد بود و دوره های مازاد بر آن مورد پذیرش و قابل ذخیره سازی برای ‫سالهای بعد نخواهد بود.

‫تبصره 2 . تعیین زمان برگزاری دوره های آموزشی در ساعات اداری و یا غیر اداری به عهده کمیته آموزش ‫خواهد بود.

‫ ماده 7. کارمندانی که با ابلاغ انشایی به پستهای مدیریتی و سرپرستی منصوب می گردند، مجاز خواهند بود‫ ‫علاوه بر آموزشهای شغلی ضمن خدمت مرتبط با پست سازمانی، دوره های آموزشی ضمن خدمت مرتبط ‫با ابلاغ صادره ‫ و رعایت سقف سالانه طی نمایند و از مجموع امتیازات کسب شده آموزشی مذکور برای  استفاده از امتیازات پیش بینی شده در این نظام استفاده نمایند.  

‫ماده 8. هر یک از کارمندان در صورتی که دوره آموزشی مشخصی را با موافقت واحد آموزش در مؤسسات ‫معتبر طی نماید، گواهینامه آموزش مورد نظر با تأیید بالاترین مقام مسئول آموزش کارمندان موسسه قابل قبول می باشد.

‫ماده 9. صدور گواهینامه شرکت، تدریس، ارائه مقاله و پوستر جهت یک دوره و استفاده همزمان از امتیاز ‫هر دو گواهینامه ممنوع می باشد.

‫ماده 10. دوره های آموزشی که فرد قبل از تاریخ استخدام در مراکز و موسسات ذیصلاح گذرانده در ‫صورتی که مطابق نیازهای آموزشی شغلی اش باشد، در صورت شرکت در آزمون پایانی دوره مربوطه و کسب  ‫امتیاز مربوطه قابل لحاظ در شناسنامه آموزشی کارمند خواهد بود.   ‫

‫ماده 11. واحدهای تابعه دانشگاه در صورتی می توانند نسبت به برگزاری دوره های آموزشی اقدام نمایند ‫که دوره های آموزشی مورد درخواستشان بر اساس نیازسنجی آموزشی طراحی و تدوین شده و پس از اخذ  ‫مجوز از کمیته آموزش اجرا شود.

‫ ‫ماده 12. به منظور سهولت اطلاع رسانی و اجرای مطلوب دوره های آموزشی، هر یک از واحدهای زیر  ‫مجموعه موسسه موظفند یک نفر را به عنوان رابط آموزش تعیین و به واحد آموزش معرفی نمایند.

  ‫ماده 13. با توجه به اینکه شرکت در دوره های آموزشی کوتاه مدت، بخشی از وظایف کارمندان محسوب ‫می شود، لذا کارمندانی که بر اساس معرفی واحد آموزش و موافقت واحد مربوطه در دوره های آموزشی  ‫شرکت می نمایند مدت حضور آنان در کلاسهای آموزشی می بایست ماموریت ساعتی و یا ماموریت  روزانه لحاظ گردد.

‫تبصره. اعطاء ماموریت ساعتی و یا روزانه به کارمندانی که در کلاسهای آموزش مجازی شرکت می نمایند ‫به دلیل اینکه بهره گیری آنان از دانشهای مختلف محدود به زمان و مکان خاصی نمی باشد و الزامی به  ‫حضور در کلاس های درسی زمان بندی شده ندارند مجاز نیست.

‫ماده 14 . نحوه توزیع بورس های آموزشی بر اساس شیوه نامه ای است که توسط کمیته راهبری ابلاغ می ‫گردد.

‫تبصره. گواهینامه های دوره های آموزشی که فرد حین ماموریت در خارج از کشور گذرانده است در  ‫صورتی که مطابق نیازهای آموزشی رشته شغلی فرد باشد با تأیید کمیته راهبری قابل قبول می باشد.

‫ماده 15. موسسه مجاز خواهد بود جهت کارمندان سایر موسسه ها، ارگانها و موسسات دولتی و غیر دولتی دوره هایی را به شکل حضوری یا غیر حضوری با دریافت شهریه ای متناسب با محتوی و ساعات دوره برگزار ‫نماید.  

ماده 16. شرکت هر یک از کارمندان دردوره آموزش کوتاه مدت مطابق با رعایت ماده 13 این دستورالعمل ‫که منجر به ترک منطقه جغرافیایی محل اشتغال اعم از داخل و خارج از کشور وی گردد، فوق العاده ‫ماموریت پرداخت می گردد.

‫ماده 17. چنانچه حضور در دوره آموزش در محل جغرافیایی محل خدمت بعد از وقت اداری باشد، ‫فوق العاده اضافه کار ساعتی برابر مقررات مربوط تعلق می گیرد.


‫ ‫ماده 18. ملاک موفقیت در دوره های آموزشی کسب حد نصاب نمره (60%) در آزمونهایی که در پایان دوره آموزشی توسط مجری به عمل می آید ، می باشد.‫

‫د) نظارت و ارزشیابی آموزشی

‫ماده 19 . نظارت بر کیفیت اجرای فرایند نظام آموزش کارمندان در سطح موسسه با کمیته راهبری و در  سطح واحدهای زیر مجموعه موسسه با کمیته آموزش می باشد.

 ‫ماده 20. ارزشیابی دوره های آموزشی بر عهده واحد آموزش موسسه می باشد.

هـ اثر بخشی آموزش

‫ماده 21 . کمیته آموزش موظف است شاخص های سنجش اثر بخشی را مطابق با استاندارد مدیریت کیفیت ‫آموزش تدوین نماید. و واحد آموزش موظف است نسبت به سنجش اثربخشی دوره های آموزشی بر ‫اساس شاخص های فوق اقدام نموده و ضمن ارائه بازخوردلازم به مدیران مافوق، نسبت به برنامه ریزی و ‫اجرای اقدامات اصلاحی آموزشی اقدام نمایند.

‫بخش چهارم: دوره های آموزشی

‫ماده 22. دوره های آموزشی کارمندان موسسه از نوع آموزشهای کوتاه مدت بوده و با عنایت به زمان  ‫اجراء ماهیت و محتوای آنها به شرح زیرطبقه بندی می شوند:

‫‪ ●آموزشهای توجیهی بدو خدمت

‫‪ ●آموزش های شغلی

●آموزشهای فرهنگی و عمومی

‫‪ ●آموزشهای مدیران

‫ماده 23. آموزشهای توجیهی بدو خدمت

‫تعریف: به آموزش هایی اطلاق می گردد که در بدو خدمت در راستای موارد ذیل طراحی و اجرا ‫می گردد:

‫‫1. آشنا ساختن کارمندان جدیدالاستخدام با اهداف و وظایف موسسه محل خدمت آنها، قوانین  ‫ومقررات استخدامی، کلیات آیین نامه اداری استخدامی موسسه، حقوق فردی وشغلی، محیط کار، ‫قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران ونظام اداری.

‫2. ایجاد توانایی های شغلی (دانش، مهارت ونگرش) مورد نیاز برای کارمندان جدیدالاستخدام  (رسمی ، پیمانی وقراردادی) جهت تصدی شغل مربوط.

‫اهداف:

 ‫1- پایه گذاری ارتباط سالم کارمند با نظام اداری و موسسه ای که فرد کارخود را در آن آغاز می کند.

‫2- ایجاد دانش، مهارت و نگرش شغلی اولیه در کارمندان جهت تصدی شغل در بدو خدمت یا تغییر شغل.

‫محتوای دوره: آگاهی های عمومی در زمینه نظام جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، تشکیلات دولت، نظام اداری و اصول راهبردها و اهداف حاکم بر آن ‫، قوانین ومقررات استخدامی، ‫ آشنایی با آیین نامه اداری استخدامی موسسه، آشنایی با برنامه های توسعه واصول وسیاستهای حاکم بر آن ، ‫آشنایی باوظایف، مسئولیتها، حقوق ومحیطی که کارمند قرار است در آن مشغول به کارشود، اخلاق ‫کارگزاری و روابط انسانی درمحیط کار ودانش، مهارت ونگرش تخصصی مورد نیاز برای انجام وظایف ‫شغلی در بدو خدمت.

 ‫مسئول نیازسنجی و طراحی دوره : کارگروه آموزش

زمان برگزاری دوره: قبل یا بدو خدمت

‫تبصره. کارمندان موظفند طی شش ماه اول استخدام نسبت به گذراندن دوره توجیهی بدو خدمت اقدام نمایند.

شرکت کنندگان در دوره : تمامی کارمندان.

‫نوع دوره: الزامی

‫مجری دوره: موسسه و سایر مراکز و مؤسسات ذیصلاح

‫روش اجرای دوره: حضوری یا غیرحضوری

‫مدت دوره: مدت دوره براساس سرفصل های آموزشی، در زمان طراحی تعیین خواهد شد.

  ‫ماده 24. آموزشهای شغلی:

‫تعریف: به آموزشهایی اطلاق می گردد که توانمندیهای تخصصی مورد نیاز مشاغل موسسه را به شاغلین ‫انتقال می دهد.

‫اهداف :

‫‫1- ارتقاء سطح معلومات ومهارتهای شغلی کارمندان و متناسب سواختن اطلاعات و توانمندیهای آنان   

‫باوظایف رشته شغلی مورد نظر منطبق با پیشرفتهای دانش و فن آوری در زمینه مربوط

‫2- آماده ساختن کارمندان برای پذیرش مسئولیتهای جدید در آینده

‫محتوای دوره: تخصصی

‫زمان برگزاری دوره: طول خدمت

‫مسئول نیازسنجی وطراحی دوره : موسسه

‫نیاز شغلی ‫شرکت کنندگان در دوره : تمامی کارمندان حس

‫نوع دوره: الزامی

‫مجری دوره: موسسه و سایر مراکز و مؤسسات ذیصلاح

‫روش اجرای دوره: حضوری یا غیرحضوری

 ‫ماده 25 . آموزشهای فرهنگی و عمومی

‫تعریف: به آموزش هایی اطلاق می گردد که در حیطه های فرهنگوی، اجتمواعی، توانمندیهای عمومی و ‫فناوری اطلاعات به منظوررشد فضایل اخلاقی و ارتقاء فرهنگ سازمانی و افزایش دانش، مهارت و نگرش عمومی و فردی و فناوری اطلاعات کارمندان در موسسه ارائه می گردد.

‫اهداف: آگاهی دادن به کارمندان در زمینه های فرهنگ اسلامی وسازمانی، وظایف عمومی موسسه و

‫نیازهای فردی ومحیطی به منظور رشد فضایل اخلاقی، فرهنگ وروابط سازمانی، وبهبود روابط انسانی

‫درنظام اداری کشور.

 ‫محتوای دوره: فرهنگی و عمومی

 ‫مسئول نیازسنجی و طراحی دوره: موسسه

‫زمان برگزاری دوره: در طول خدمت

‫شرکت کنندگان در دوره: تمامی کارمندان

 نوع دوره: الزامی یا اختیاری بودن دوره توسط کمیته آموزش تعیین می گردد.

‫مجری دوره: موسسه و سایر مراکز و مؤسسات ذیصلاح

 ‫روش اجرای دوره: حضوری یا غیرحضوری

 ‫ماده 26 . آموزشهای مدیران

‫تعریف: به آموزشهایی اطلاق می گردد که در راستای تعالی معنوی و حرفهای مدیران در زمینه های افزایش ‫دانش، بهبود نگرش و بصیرت و توسعه مهارتهای انسانی، ادراکی و فنی طراحی و اجرا می گردد. طی این ‫آموزشها براساس برنامه آموزش مدیران برای انتصاب ، ارتقاء وتمدید مدت مدیریت الزامی است.

‫اهداف:

‫‫1- ارتقاء و تعالی معنوی وتوسعه مهارتهای فنی، انسانی وادراکی مدیران ومتناسب ساختن توانائیهای آنان  ‫باپیشرفت دانش وفن آوری در زمینه های برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت، هدایت وارزشیابی ونقش های ‫مدیریتی.

‫2- آماده ساختن مدیران و کارشناسان برای پذیرش مسئولیت های جدید.

‫آموزش های مدیران در دو حیطه تعالی معنوی و حرفه ای مدیران ارائه می گردد.

‫ ‫محتوای دوره : دانش و معارف اسلامی، دانش و مهارت های عمومی و اختصاصی مدیران.

‫مسئول نیازسنجی و طراحی دوره: موسسه

‫‫زمان برگزاری دوره: قبل از انتصاب و در طول خدمت مدیران

‫‫شرکت کنندگان در دوره: برای تمامی کارشناسان و مدیران جهت انتصاب و ارتقاء در پست های مدیریتی ‫الزامی است.

‫مجری دوره: موسسه و سایر مراکز و مؤسسات ذیصلاح

 ‫روش اجرای دوره : حضوری یا غیرحضوری

‫تبصره1. موسسه می تواند آموزشهای اختصاصی مدیریت مورد نیاز مدیران خود را طراحی و پس از تصویب در کمیته آموزش اجرا نماید.   

 ‫تبصره2. موسسه مکلف است برابر مفاد این دستورالعمل، تمهیدات لازم را برای اعزام مدیران به دوره های ‫آموزشی پیش بینی شده برای هر سطح، فراهم نماید.

‫بخش پنجم. شیوه ی اجرای فرایندهای آموزش

‫ماده 27. موسسه می تواند برای انجام فرایندهای آموزشی و مشاوره ای در زمینه ی نیازسنجی، طراحی، ‫اجرا، ارزشیابی و اثربخشی فعالیت های آموزشی به دو صورت اقدام نماید:

‫1. استفاده از ظرفیتهای آموزشی موسسه

‫موسسه مجاز خواهد بود جهت انجام تمامی فرایندهای آموزش از تجربیات اعضاء هیات علمی، کارمندان

‫موسسه، بازنشستگان و یا سایر کارمندان دستگاههای اجرایی بهره گیری نماید.

‫2. از طریق انعقاد قرارداد با دانشگاهها، موسسات و سایر مراکز ذیصلاح

‫نحوه تعیین صلاحیت و اعتبار سنجی موسسات آموزشی و خدمات مشاوره ای و همچنین مراکز ذیصلاح

‫جهت بهره مندی از خدمات آنها مطابق دستور العملی خواهد بود که توسط کمیته راهبری ابلاغ خواهد شد.

 ‫بخش ششم: امتیازات و سا زو کارهای انگیزشی

‫‫ماده 28 . به منظور ترغیب و تشویق کارمندان رسمی و پیمانی برای شرکت در دوره های آموزشی در چارچوب ‫دستورالعمل نظام آموزش منابع انسانی موسسه امتیازاتی به شرح زیر اعطا می گردد.     ‫

 ‫الف) گواهینامه های نوع دوم

- گواهینامه مهارتی

- گواهینامه تخصصی

- گواهینامه تخصصی- پژوهشی سطح یک

 - گواهینامه تخصصی- پژوهشی سطح دو

‫تبصره1. هر کارمند می تواند حداکثردوسطح ازگواهینامه های نوع دوم را در طول دوره خدمتی خود

‫دریافت نماید.

‫تبصره 2. اعطای گواهینامه نوع دوم برای کارمندانی که قبل از تاریخ 1/1/91 به افتخار بازنشستگی نائل  ‫شده اند. ممنوع می باشد.

ماده 29. گواهینامه مهارتی

‫شرایط لازم برای اخذ گواهینامه مهارتی:

 ‫1) دارابودن مدرت تحصیلی دیپلم متوسطه

 ‫‫2) طی 900 ساعت آموزش مصوب با شرایط زیر:   

 ‫‪ ●حداقل 2/3 آموزشها در زمینه آموزش های شغلی باشد.

 ‫‪  ●900  ساعت آموزش حداقل در 6 سال طی شود.

  ‫‪ ●احتساب ‫حداکثر 150 ساعت آموزش در طول یک سال

‫‫تبصره. طرحهای تحقیقاتی، پیشنهادات جدید، اختراعات، ابتکارات، تالیف، ترجمه کتب و مقالات و مستند سازی تجربیاتی که موجب ‫افزایش بهره وری کار و بهبود عملکرد فوری وسازمانی می گردد، پس ازتایید کمیته آموزش حداکثر می تواند تا معادل 200 ساعت آموزش شغلی برای فرد در نظر گرفته شود ساعات آموزشی معادل سازی شده از میزان ساعات تعیین شده (900 ساعت ) کسر می گردد. میزان ساعات معادل سازی شده از حداقل زمان دریافت گواهینامه کسر نمی گردد ‫

‫ ‫ماده 30.گواهینامه تخصصی

‫شرایط لازم برای اخذ گواهینامه تخصصی :

‫1) دارا بودن مدرت تحصیلی فوق دیپلم یا گواهینامه مهارتی

‫‫2) طی 750 ساعت آموزش کوتاه مدت مصوب با شرایط زیر :  

‫‪ ●حداقل 3/4 آموزشها در زمینه آموزشهای شغلی یا آموزش مدیران باشد

● 750ساعت آموزش حداقل در 5 سال طی شود

‫‪ ●احتساب ‫حداکثر 150 ساعت آموزش در طول یک سال

‫‫تبصره. طرحهای تحقیقاتی، پیشنهادات جدید، ابتکارات، تالیم، ترجمه کتب و مقالات و مستند سازی تجربیاتی که موجب ‫افزایش بهره وری کار و بهبود عملکرد فردی و سازمانی گردد پس از تایید کمیته  ‫آموزش حداکثر میتواند تا معادل 200 ساعت آموزش شغلی برای فرد در نظر گرفته شود ساعات آموزشی ‫معادل سازی شده از میزان ساعات تعیین شده (750 ساعت ) کسر می گردد. میزان ساعات معادل سازی  ‫شده از حداقل زمان دریافت گواهینامه کسر نمی گردد.

 ‫ماده 31 .گواهینامه تخصصی – پژوهشی سطح یک

‫شرایط لازم برای اخذ گواهینامه تخصصی – پژوهشی

‫1 ) دارا بودن مدر ت تحصیلی لیسانس یا گواهینامه تخصصی

‫‫2 ) طی 650 ساعت آموزش کوتاه مدت مصوب با شرایط زیر:   

‫‪ ●حداقل 3/4 آموزشها در زمینه آموزشهای شغلی یا آموزش مدیران باشد

‫‪ ●650 ساعت آموزش حداقل در 5 سال طی شود

‫‪ ●احتساب حداکثر 130 ساعت آموزش در طول یک سال

‫3 ) اجرای یک یا چند طرح تحقیقاتی در زمینه شغل مورد تصدی معادل 100 ساعت و تأیید آن توسط  ‫کمیته علمی ، یا طی 100 ساعت آموزش تخصصی ویژه اخذ گواهینامه تخصصی – پژوهشی

‫‫4) شرکت در آزمون جامع و کسب ‫حد نصاب  70% آزمون      

‫تبصره1. کارمندانی که متقاضی گذراندن ساعات آموزشی بیشتر به جای اجرای طرحهای تحقیقاتی ‫می باشند یکسال به مدت زمان دریافت گواهینامه آنان اضافه خواهد شد.

‫‫تبصره 2. طرحهای تحقیقاتی، پیشنهادات جدید، ابتکارات، تالیف، ترجمه کتب و مقالات و مستند سازی ‫‫تجربیاتی که موجب افزایش بهره وری کار و بهبود عملکرد فردی و سازمانی گردد پس از تایید کمیته ‫آموزش و توانمندسازی منابع انسانی حداکثر میتواند تا معادل 200 ساعت آموزش شغلی برای فرد در نظر ‫گرفته شود ساعات آموزشی معادل سازی شده از میزان ساعات تعیین شده (650 ساعت) کسر می گردد. ‫میزان ساعات معادل سازی شده از حداقل زمان دریافت گواهینامه کسر نمی گردد.

‫ماده 32 . گواهینامه تخصصی – پژوهشی سطح دو

‫شرایط لازم برای اخذ گواهینامه تخصصی – پژوهشی سطح دو :

1) دارا بودن مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا گواهینامه تخصصی – پژوهشی سطح یک

‫2) طی 600 ساعت آموزش کوتاه مدت مصوب ‫با شرایط زیر :

‫‪ ●حداقل 3/4 آموزشها در زمینه آموزشهای شغلی یا آموزش مدیران باشد

 ●600  ساعت آموزش حداقل در 5 سال طی شود

‫‪ ●احتساب  ‫حداکثر 120 ساعت آموزش در طول یک سال

‫1) انجام یک طرح تحقیقاتی در زمینه شغل مورد تصدی و تأیید آن توسط کمیته علمی

‫2) داشتن حداقل دو خدمت برجسته شامل : پیشنهاد، ابتکار، تالیف، ترجمه کتب ‫و مقالات ومستند سازی تجربیاتی ‫ که موجب افزایش بهره وری کار و بهبود عملکرد فردی و سازمانی گردد.     ‫

‫3) برخورداری از امتیاز 85 به بالا در ارزشیابی عملکرد 5 سال منتهی به صدور گواهینامه

‫4) شرکت در آزمون جامع و کسب ‫حد نصاب ‫ 70% آزمون

     

 

 

‫تبصره 1. ساعات آموزشی و فعالیتهای معادل سازی شده در هر گواهینامه صرفاً برای همان سطح محاسبه ‫گردیده و سطوح بعدی نیازمند آموزش و فعالیتهای جدید بوده و در صورتی که سقف ساعات آموزشی ‫گذرانده شده فرد بیش ازساعات مورد نیاز اخذ گواهینامه نوع دوم باشد، ساعات مازاد آموزشی برای  ‫گواهینامه نوع دوم بعدی محاسبه نمی گردد.

‫تبصره 2. آزمون جامع پیش بینی شده برای اخذ گواهینامه تخصصی– پژوهشی سوطح یک و دو در رشته ‫های بهداشتی درمانی به صورت کشوری و توسط کمیته برگزاری آزمون جوامع و با همکاری معاونت ‫آموزشی وزارت متبوع برگزار می گردد. نحوه برگزاری آزمون بر اساس شیوه نامه ای خواهد بود که توسط ‫کمیته راهبری تدوین و ابلاغ می گردد.

‫آزمون جامع رشته های غیر بهداشتی درمانی با هماهنگی معاونت توسعه ریاست جمهوری به صوورت  ‫همزمان در سطح کشوری برگزار خواهد شد.

 ‫ب. مدارک تحصیلی تخصصی

‫موسسه مجاز است در جهت ارتقای سطح علمی و تأمین نیازهای آموزشی کارمندان دورهای پودمانی را در ‫سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته های شغلی بهداشتی درمانی با اخذ مجوز از ‫ معاونت آموزشی وزارت متبوع طراحی و اجرا نماید. شیوه نامه این بند به تصویب هیات امناء خواهد ‫رسید.

  ‫ج. سایر سازو کارهای انگیزشی

‫‫ماده 33 . موسسه می تواند بطور همزمان از امتیازات مترتب بر دوره های آموزشی شامل تبدیل وضع ‫  ‫استخدام آزمایشی به رسمی، تمدید قرارداد پیمانی، ارتقاء شغلی در رتبه های شغلی، انتصاب و ارتقاء به ‫پست های مدیریت حرفه ای، امتیاز حق شاغل و اخذ گواهینامه نوع دوم مشروط بر اینکه شرایط لازم در ‫این دستورالعمل را داشته باشند به کارمندان اعطا نمایند.

‫ماده 34. اعطاء ساز و کارهای انگیزشی جهت کارمندان قراردادی سالانه توسط کمیته آموزش تعیین و ابلاغ خواهد گردید.

‫ماده 35 . فرایند اعطای گواهینامه های نوع دوم:

‫الف )واحد آموزش موسسه موظف است پس از ابلاغ این دستورالعمل، شرایط و ضوابط دریافت ‫گواهینامه نوع دوم را بر اساس شیوه نامه ابلاغی به نحو مقتضی به اطلاع کارمندان موسسه رسانیده  و ‫پس از اخذ پرونده متقاضیان نسبت به بررسی و تایید مقدماتی  پرونده های کارمندان متقاضی اقدام نماید.

‫ب) کارمندان متقاضی موظفند نسبت به جمع آوری و ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز و مطابقت ‫دادن آن با شیوه نامه ابلاغی اقدام  و پرونده خود را جهت طرح در کمیته آموزش به واحد آموزش ارائه ‫نمایند.

‫ج ) کمیته آموزش موظف به بررسی، رد (با قید دلایل رد) و یا تأیید نهایی و صدور گواهینامه نوع دوم ‫مشمولین در سطوح مهارتی و تخصصی می باشد.

‫تبصره 1. کمیته آموزش موظف است پرونده مشمولین گواهینامه های تخصصی– پژوهشی سطح یک و دو  ‫را پس از بررسی و تایید جهت بررسی و تائید نهائی و صدور گواهینامه به کمیته راهبری ارسال نماید.

‫‫تبصره 2. مزایای مترتب  بر گواهینامه های مهارتی و تخصصی از تاریخ استحقاق و گواهینامه های تخصصی پژوهشی سطح یک و دو از تاریخ پذیرش در آزمون قابل احتساب  ‫است.     ‫

‫ماده 36 . گواهینامه های آموزشی مورد قبول :

‫الف) گواهینامه های صادر شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق کشور یا دفاتر مدیریت ‫آموزش و پژوهش استانداری های سراسر کشور

ب) گواهینامه های دارای مجوز از سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق.

‫ج) گواهینامه های آموزشی دارای مجوز از کمیته راهبری در سطح کشور و کمیته آموزش در سطح موسسه

‫‫د) گواهینامه های آموزشی مصوب رشته شغلی مامور حراست که با هماهنگی و تایید اداره حراست کل ‫کشور مستقر در نهاد ریاست جمهوری اجرا شده

‫‫ز) گواهینامه های آموزشی مصوب رشته شغلی مسئول گزینش که با هماهنگی و تایید هیئت عالی گزینش  ‫اجرا شده

 ‫ه) گواهینامه های دوره های تخصصی آموزش مداوم جامعه پزشکی صرفاً برای مشمولین قانون مربوطه

‫‫تبصره 1. دوره های آموزشی مصوب فقط از سال 1379 به بعد برای اعطای امتیازات مربوط به گواهینامه ‫های نوع دوم محاسبه می گردد.

‫تبصره 2. ساعات آموزشی دوره توجیهی بدو خدمت برای اعطای امتیاز مربوط به گواهینامه های نوع دوم ‫محاسبه نمی گردد.

‫تبصره 3 . گواهینامه های دوره های حضوری که در آن ساعت آموزشی قید نشده است، بطور میانگین 6  ‫ساعت به ازای هر روز در نظر گرفته می شود.

‫تبصره 4 . دوره های آموزش مداوم جامعه پزشکی صرفاً بر اساس امتیاز و هر امتیاز معادل 2 ساعت در نظر ‫گرفته می شود.

 ‫ماده 37 . نحوه محاسبه ساعات دوره های آموزشی جهت اعطاء گواهینامه های نوع دوم:

‫دوره های آموزشی باید مرتبط با رشته شغلی مورد تصدی بوده و در شناسنامه آموزشی درج شوده باشد و ‫در صورت:

-  تغییر پست بدون تغییر رشته شغلی، ساعات آموزشهای طی شده قابل احتساب ‫خواهد  ‫بود.

‫- تغییر رشته شغلی در داخل رسته فرعی، ساعات آموزشهای طی شده مرتبط با رشته شغلی ‫جدید با تایید کمیته آموزش و همچنین ساعات آموزشی بهبود مدیریت (مدیران) و ‫‫ساعات آموزشی فرهنگی و عمومی طی شده قابل احتساب خواهد بود.   

‫- تغییر رسته، ساعات آموزشهای طی شده مرتبط در شغل قبلی قابل احتساب ‫نخواهد بود ‫ولی ساعات آموزشی بهبود مدیریت (مدیران) و ساعات آموزشی فرهنگی و عمومی طی ‫شده قابل احتساب ‫خواهد بود.  

‫تبصره. دوره های آموزشی که کارمندان موسسه بدلیل عضویت در اموری مانند شرکت های تعاونی، هیأت  ‫و شوراهای حل اختلاف ، فدراسیون های ورزشی و... طی می نمایند، برای برخورداری از امتیازات مترتب ‫بر نظام آموزش نمی تواند ملاک عمل قرار گیرد.

 ‫بخش هفتم) مدیریت اطلاعات و ارزشیابی آموزش منابع انسانی موسسه

‫ماده 38. موسسه موظف است برای هر یک از کارمندان شناسنامه آموزشی تهیه نموده و اطلاعات آموزشی ‫آنها را به طور مستمر مورد بازنگری قرار داده و به روز نماید. اطلاعات مندرج در شناسنامه آموزشی پس از ‫تأیید واحد آموزش موسسه ، مبنای محاسبه کاربردهای آموزش در نظوام های منوابع انسانی (حقوق و ‫دستمزد، ارزیابی عملکرد ، ارتقاء شغلی و.. ) خواهد بود. این شناسنامه با لحاظ جمیع شرایط و پس از تأیید واحد آموزش موسسه بعنوان مدرک تمامی گواهینامه های قید شده در آن قابل احتساب  ‫می باشد.   ‫

‫‫ماده 39. موسسه موظف است تمامی داده ها و اطلاعات آموزش را در قالب یک سامانه رایانه ای تحت  ‫عنوان " مدیریت اطلاعات آموزش منابع انسانی" ذخیره، پردازش، نگهداری و به روز نمایود. ایون سامانه ‫بایستی به گونه ای طراحی و استقرار یابد که مبنای برنامه ریزی های موسسه در زمینه آموزش باشد و حداقل در بردارنده محورهای اطلاعاتی زیر باشد :

‫1 -شناسنامه آموزش کارمندان

‫2 -مشاغل و پست های موسسه

 ‫3 -اطلاعات کامل کارمندان موسسه

 ‫4 -دوره های آموزشی به تفکیک توجیهی، شغلی، فرهنگی، عمومی و بهبود مدیریت (مدیران)

 ‫5 -برنامه های آموزشی راهبردی، میان مدت و کوتاه مدت

‫6 -بودجه آموزشی موسسه

‫‫ماده 40. موسسه موظف است بر اساس چارچوب مصوب  کمیته راهبری نسبت به استقرار سامانه مدیریت اطلاعات آموزش با هدف ‫ساماندهی، هم افزایی و افزایش بهره وری آموزش اقدام نماید.    ‫

‫ماده 41 . شیوه نامه معادل سازی فعالیتهای آموزشی و سایر موارد ابلاغی قید شده در این دستورالعمل در کارگروه آموزش تهیه و تدوین شده و توسط کمیته راهبری تصویب و ابلاغ خواهد گردید.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۱۷
طاهر آذری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">